Gospodarka Polski

Tekst otwarty nr 6/2009

Drgnięcie koniunktury... czyżby odbicie od dna

  • Większość wskaźników wyprzedzających oraz indeksów koniunktury, nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach, zanotowała w kwietniu 2009 r. odbicie. Poprawiły się zarówno oceny koniunktury w przedsiębiorstwach, jak i nastroje konsumentów. Wyjątkiem był krajowy indeks PMI w sektorze przetwórczym, który zanotował lekki spadek po trzech miesiącach wzrostów.
  • Mimo poprawy większość indeksów jest jednak nadal na bardzo niskich poziomach, blisko historycznych minimów. Wzrost indeksów w większości przypadków wynikał przede wszystkim z poprawy oczekiwań na temat przyszłej sytuacji, podczas gdy ocena sytuacji bieżącej pozostała mocno negatywna.
  • Nie ignorujemy powiewu optymizmu w światowej gospodarce, ale wydaje się, że nie należy na razie przeceniać wagi tych sygnałów. Do znaczącego ożywienia jeszcze daleko.

Wolniejszy spadek produkcji w przemyśle

  • Roczna dynamika produkcji przemysłu w marcu 2009 r. była lepsza od oczekiwań i wyniosła –2%. Wolniejsze tempo spadku niż w lutym (–14,6%) i styczniu (–15,3%) wynikało w dużym stopniu z większej niż przed rokiem liczby dni roboczych. Po odsezonowaniu roczny spadek produkcji był niewiele mniejszy niż w poprzednich miesiącach (–10,8% wobec –12,4% w lutym i –12,7% w styczniu) i trudno to na razie uznać za objaw wychodzenia gospodarki z dołka.
  • Częściowo w poprawie wyniku pomogła zwiększona produkcja samochodów osobowych w związku z popytem z Niemiec na nowe auta wspieranym przez rządowe dopłaty. Mocne odbicie nastąpiło też w produkcji napojów i produktów spożywczych, prawdopodobnie również głównie z przeznaczeniem na eksport (wzrost konkurencyjności cenowej po osłabieniu złotego).

... ale gorsze wyniki sprzedaży detalicznej i budownictwa

  • Wzrost produkcji budowlano-montażowej spowolnił w marcu 2009 r. do 1,2% r/r, bardziej niż oczekiwano, a po wyeliminowaniu wahań sezonowych do 0,6% r/r (z 2,1% w lutym). Również sprzedaż detaliczna zaskoczyła rynek negatywnie i zanotowała drugi z rzędu miesiąc spadku. W marcu wartość sprzedaży obniżyła się o 0,8% r/r (–1,8% realnie). Za ten spadek w głównej mierze była odpowiedzialna znacznie niższa niż przed rokiem sprzedaż samochodów i paliw oraz żywności (efekt późniejszej niż rok temu w okolicy Wielkanocy). Spowolnienie dotknęło jednak również sprzedaż dóbr trwałego użytku.
  • W warunkach wyraźnego pogorszenia na rynku pracy trudno liczyć na poprawę popytu konsumentów i wyników sprzedaży w kolejnych miesiącach.

Coraz szybszy spadek zatrudnienia

  • Miesięczne dane z rynku pracy za marzec 2009 r. pokazały wyższy od oczekiwań wzrost płac (5,7% r/r), ale również głębszą redukcję zatrudnienia (–0,9% r/r) w sektorze przedsiębiorstw. Największy spadek zatrudnienia ma miejsce w przetwórstwie przemysłowym, szczególnie w przemyśle lekkim i samochodowym.
  • Fundusz płac w sektorze firm kontynuuje trend spowolnienia obserwowany od kilku miesięcy. Jego wzrost w ujęciu realnym był w marcu na poziomie ok. 1%, najniżej od czterech lat.
  • Stopa bezrobocia rejestrowanego wzrosła w marcu po raz piąty z rzędu, do 11,2%. Liczba bezrobotnych wyniosła 1,76 mln, co oznacza wzrost o 40 tys. w porównaniu z lutym i pierwszy od połowy 2003 r. wzrost w ujęciu rocznym. Według Ministerstwa Pracy, w kwietniu 2009 r. bezrobocie spadło do 11%. To znacznie mniejsza poprawa sezonowa niż w poprzednich latach i w kolejnych miesiącach powrócą wzrosty.

Słabnie presja inflacyjna ze strony rynku pracy

  • Coraz szybszy spadek zatrudnienia oraz stopniowe hamowanie wzrostu wynagrodzeń powodują zmniejszenie napięć inflacyjnych wynikających z sytuacji na rynku pracy i presji kosztowej dla przedsiębiorców. Według naszych szacunków, opartych na dostępnych danych z sektora przedsiębiorstw oraz na prognozach PKB na I kwartał 2009 r., na początku tego roku nastąpiło znaczące obniżenie tempa wzrostu jednostkowych kosztów pracy (do 6% r/r z ok. 10% w połowie 2008 r.). Odwróciła się również (mimo niskiej prognozy PKB) dotychczasowa tendencja słabnącej dynamiki wydajności pracy.
  • Proces ten będzie zapewne kontynuowany w kolejnych kwartałach, pozytywnie wpływając na perspektywy inflacji w średnim terminie.

Przejściowy wzrost inflacji za sprawą cen żywności

  • Inflacja w marcu 2009 r. wzrosła do 3,6% r/r z poziomu 3,3% w lutym, przekraczając najbardziej pesymistyczne prognozy. Najważniejszym czynnikiem odpowiedzialnym za przyspieszenie wzrostu CPI był znacznie większy od zakładanego wzrost cen żywności – w części efekt zmian regulacyjnych na rynkach UE (ceny cukru), a w części efekt osłabienia złotego (ceny owoców importowanych). Pozostałe kategorie dóbr i usług konsumpcyjnych zdrożały w nieco większej skali, niż zakładaliśmy. W efekcie inflacja CPI z wyłączeniem cen żywności i energii wzrosła w niewielkim stopniu, do 2,5% r/r z 2,4% w lutym. Pozostałe miary inflacji bazowej również zanotowały w marcu wzrosty.
  • Inflacja PPI w marcu delikatnie spadła do 5,6% r/r po mocnym przyspieszeniu do 5,7% r/r w lutym. W marcu nadal rosły ceny surowców oraz związane z dostawą wody. W przetwórstwie przemysłowym ceny przestały rosnąć (0,0% m/m i 3,3% r/r) wraz ze stabilizacją kursu złotego. Można oczekiwać, że przy aprecjacji złotego w kolejnych miesiącach wzrost cen produkcji z początku roku może się przynajmniej częściowo odwrócić.
  • Wysokie ceny żywności najprawdopodobniej miały negatywny wpływ na inflację CPI również w kwietniu. Przyczynił się do tego ponownie kurs złotego, który oprócz podwyższenia kosztów importu spowodował wzrost konkurencyjności polskiej żywności na rynkach zagranicznych i mocne ożywienie jej eksportu w ostatnich dwóch–trzech miesiącach, co wywołało presję na wzrost cen krajowych.
  • Według prognozy Ministerstwa Finansów, w kwietniu 2009 r. inflacja ponownie wzrosła, do 3,9% r/r, w czym znaczny udział po raz kolejny miał duży wzrost cen żywności. Jednak w kolejnych miesiącach resort przewiduje wyraźny spadek inflacji w kierunku celu 2,5%, co pokrywa się z naszymi prognozami.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.