Jedną z najciekawszych koncepcji zarządzania organizacją jest bez wątpienia Zrównoważona Karta Wyników (Balanced Scorecard). Jej twórcy, Robert Kaplan i David Norton, umieszczają misję i strategię w centrum procesu zarządzania i pozwalają przełożyć ją na mierzalne cele. Każdy etap strategii (pierwotne założenia, etapy podejmowania decyzji, doskonalenie strategii) podlega ścisłej kontroli. Balanced Scorecard umożliwia pomiar efektów zarządzania organizacją w wielu wymiarach.

Uwaga

Jedną z nowości w koncepcji Balanced Scorecard jest jej użycie w komunikacji z zarządem, inwestorami i analitykami w ramach niezwykle ważnego w ostatnich czasach elementu zarządzania, którym jest Corporate Governance.

Od czasu jej ogłoszenia BSC stała się stosowanym szeroko w świecie narzędziem, które daje ogromne wartości przedsiębiorstwom produkcyjnym, sektorowi usług, a także sektorowi publicznemu, włączając armię, policję i publiczną służbę zdrowia, a także organizacje non profit.

W ostatnich latach badania prowadzone przez Roberta Kaplana są skoncentrowane przede wszystkim na sektorze publicznym. Balanced Scorecard w początkowej fazie była przeznaczona dla sektora prywatnego. Później jej potencjał usprawniania działań zarządczych w organizacjach publicznych okazał się nawet większy. Organizacje publiczne, podobnie jak sektor biznesu, borykają się z problemami związanymi z wdrożeniem strategii i przełożeniem jej na wymierne rezultaty finansowe.

O ile perspektywy finansowe wyznaczają jasny długoterminowy cel przedsiębiorstwom szukającym zysków, o tyle w sektorze publicznym zarabianie pieniędzy nie jest celem kluczowym. Oczywiście, nie można nie monitorować wydatków, ale sukces nie może być mierzony tylko poprzez zasady ścisłego przestrzegania założeń budżetowych lub ograniczania wydatków.

Uwaga

Organizacje sektora publicznego powinny mierzyć swój sukces nie na podstawie liczb świadczących, na ile został zrealizowany budżet, ale na podstawie rezultatów, na ile udało się spełnić oczekiwania swojego elektoratu. Słowem, aspekt finansowy często odgrywa bardzo ważną rolę, lecz rzadko jest celem nadrzędnym.

Przykłady wdrożenia Balanced Scorecard w sektorze publicznym

Miasto Charlotte w Północnej Karolinie, Stany Zjednoczone

Podczas jednego ze spotkań rady miasta postanowiono określić te obszary, które zdeterminują alokację zasobów w następnej dekadzie. W efekcie zastanawiano się, w który z tych obszarów należy zainwestować, aby miasto Charlotte stało się najlepszym miejscem do mieszkania i pracy.

Spośród piętnastu wyznaczonych obszarów rada miasta wybrała pięć najważniejszych:

  • bezpieczeństwo,
  • „miasto w mieście” (zachowanie i poprawę starszych rejonów urbanistycznych),
  • restrukturyzację zarządzania miastem,
  • transport,
  • rozwój ekonomiczny.
Tych pięć obszarów stało się podstawą dla Balanced Scorecard skonstruowanego dla Charlotte i posłużyły jako nadrzędny cel do realizacji w każdym z departamentów w strukturze zarządzania miasta. W rezultacie wdrożenie BCS umożliwiło Radzie Miasta Charlotte osiągnięcie swojej wizji stworzenia „miejsca wybranego na mieszkanie, pracę i spędzanie wolnego czasu”.
Laureat nagrody „City Livability” z 1995 r., miasto Charlotte miało już właściwie do czynienia z Balanced Scorecard nim zaczęło jego implementację (nakłonienie wszystkich departamentów w zarządzie miasta do tego, aby się skoncentrowały na pięciu wybranych obszarach strategicznych). – Budowanie Strategicznych Kart Wyników (BSC) pomaga szefom departamentów na łączenie bieżących działań z osiąganiem bieżących priorytetów i kreuje odpowiedzialność za jedno i drugie – mówi Patrick McCrory, burmistrz miasta Charlotte. Dziś Charlotte jest drugim największym centrum finansowym w Stanach Zjednoczonych i osiąga roczny wzrost na poziomie około 20%.

RCMP – Royal Canadian Mounted Police (policja kanadyjska)

RCMP, Narodowe Siły Policyjne Kanady, zostały założone w 1879 r. Dzisiaj zatrudniają ponad 22 tys. pracowników i posiadają roczny budżet w wysokości blisko 3 mld dolarów. Cztery lata temu ta znana i ciesząca się dużym poparciem społecznym instytucja zaczęła mieć problemy związane ze znacznym przekroczeniem budżetu, utratą wiarygodności i brakiem możliwości zaprezentowania i podtrzymania dobrego wizerunku.

W 2000 r. nowo mianowany komisarz Giuliano Zaccardelli postanowił wdrożyć Balanced Scorecard, aby pomóc przekształcić RCMP w „organizację skupioną na strategii”. W rezultacie RCMP jest obecnie mocno skoncentrowana na osiąganiu swoich celów strategicznych oraz mierzeniu i zarządzaniu wydajnością.
Policja kanadyjska cieszy się obecnie rocznym wzrostem zaufania społecznego o 9–16% przy jednoczesnej redukcji kosztów na duplikowanych i niepotrzebnych wydatkach w wysokości około 25 mln dolarów. – Balanced Scorecard dostarczył nam rygorystyczną i zdyscyplinowaną metodę do stania się dobrymi menedżerami przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu na polu operacyjnym – stwierdził G. Zaccardelli. Poprzez wykorzystanie BSC jako podstawy do planowania strategicznego i operacyjnego umocniliśmy nasze podejście zarządcze. BSC umożliwia nam także spostrzeżenie potencjalnych zagrożeń szybciej niż nasi kluczowi partnerzy czy otoczenie. Kanada jest dzisiaj zaliczana do grona najbezpieczniejszych państw na świecie.

EDA Economic Development Administration (Agencja Rozwoju Administracji)

EDA jest agencją Departamentu Handlu w rządzie Stanów Zjednoczonych. Posiadając w 2004 r. budżet wysokości 300 mln dolarów, zarządza alokacją grantów wśród jednostek samorządów lokalnych oraz organizacji non profit. Celem tych grantów jest podbudowanie ich pozycji na obszarach, w których znajdują się poniżej średniej krajowej.
EDA wykorzystała Balanced Scorecard do wdrożenia planu rozwoju strategii i systemów mierzenia wydajności dla sektora publicznego. Pozwoliło to jej na osiągnięcie swoich założeń na 2004 r. w 118%. Założenia te dotyczyły głównie pozyskania nowych partnerów inwestycyjnych. BSC pomogło pięciokrotnie poprawić główne wskaźniki mierzenia efektywności!
Ten oszałamiający rezultat nakłonił prezydenta Stanów Zjednoczonych do niezwłocznego skierowania do Kongresu prośby o zwiększenie budżetu EDA. Według Davida A. Sampsona, sekretarza ds. Handlu i Ekonomicznego Rozwoju, Balanced Scorecard był krytycznym komponentem przekształcającym EDA z agencji o reputacji niejasnego zarządzania i niesprecyzowanych celów w jeden z najlepiej działających organów Rządu Federalnego.

Pięć kluczowych zasad

Instytucje, które wdrożyły BSC odniosły sukces poprzez wykorzystanie pięciu kluczowych zasad:

  • mobilizacji zarządu do bycia gotowym na zmiany,
  • przełożenia misji i strategii firmy na strategy map i Zrównoważoną Kartę Wyników,
  • uregulowania strategii instytucji na obszarze optymalnego wykorzystania zasobów ludzkich,
  • motywowania pracowników poprzez jasną komunikację strategii, ustalenie celów i systemu kompensacji, który ma pomóc w osiąganiu zadań strategicznych,
  • zarządzania poprzez integrację strategii z procesami zarządzania, takimi jak ustalanie celów, alokowanie zasobów, raportowanie i komunikację.

OD REDAKCJI

Niniejsze opracowanie przygotowano na podstawie artykułu prof. Roberta S. Kaplana, The Balanced Scorecard for Public-Sector Organizations, w: Balanced Scorecard Report, wyd. Harvard Business School Publishing.
Więcej o Zróżnicowanej Karcie Wyników dowiedzą się Państwo podczas seminarium zorganizowanego przez Institute for International Research, Balanced Scorecard w sektorze publicznym, które odbędzie się 2 lutego 2006 r. w Warszawie. Poprowadzi je Robert S. Kaplan, który zaprezentuje przedstawicielom sektora publicznego, w jaki sposób koncepcja Balanced Scorecard może znacząco usprawnić zarządzanie w tym sektorze, jak wpływa na wdrażanie strategii obiecanej elektoratowi oraz jak może przyciągnąć potencjalnych inwestorów. „Controlling i Rachunkowość Zarządcza” objął patronat medialny nad tą konferencją.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.