W jaki sposób przekształcić kapitał intelektualny firmy w nowe produkty i usługi? Spostrzeżeniami dzielą się K. Cormican i D. O'Sullivan z centrum badawczego Komputerowo Zintegrowanej Produkcji (CIM).
www.cimru.nuigalway.ie
Globalna konkurencja wymusza opracowywanie nowych produktów w coraz krótszym czasie, a to wymaga od przedsiębiorstw usprawnienia procesu wprowadzania innowacji. Szczególnego znaczenia nabierają koordynacja działań i właściwa komunikacja w zespole projektowym – jako że proces wdrażania innowacji wykracza poza typowe funkcjonalne obszary kompetencyjne pracowników – a także zintegrowanie strumieni informacji w całym łańcuchu wartości przedsiębiorstwa – od dostawców, aż po odbiorców.
Znajomość wymagań klientów, stworzenie bazy twórczych rozwiązań oraz zidentyfikowanie zaistniałych trudności realizacyjnych, pozwalają podejmować decyzje na podstawie w pełni wiarygodnych i aktualnych informacji. Znacznym udogodnieniem staje się wykorzystanie narzędzi informatycznych przeznaczonych do grupowej pracy nad projektami, które ułatwiają porządkowanie i przetwarzanie dużych – często rozproszonych – baz danych. Oferują także natychmiastowy dostęp do aktualnych informacji wszystkim pracownikom zaangażowanym w rozwój nowych produktów. Narzędzia zarządzania innowacjami skierowane do działów badań i rozwoju pozwalają na koordynację równocześnie realizowanych projektów, zapewniając optymalne wykorzystanie zasobów.
W efekcie abstrakcyjne idee zostają przefiltrowane, zsyntetyzowane i zestawione z wymaganiami klientów, celami organizacji, ograniczeniami finansowymi, technicznymi i kadrowymi oraz związanym z nimi ryzykiem.