Kontrola płynności finansowej przedsiębiorstwa jest jednym z najważniejszych aspektów powadzenia działalności gospodarczej. Biorąc pod uwagę najogólniejszą z istniejących definicji płynności finansowej, można przyjąć, że jest to zdolność danej jednostki gospodarczej do regulowania swoich wymagalnych zobowiązań1. Dlatego też monitorowanie i dbanie o utrzymanie odpowiedniego poziomu płynności finansowej leży w gestii kierownictwa przedsiębiorstwa. W związku z tym przeprowadza się szereg analiz, w wyniku których uzyskujemy używane w analizie finansowej wskaźniki bieżącej płynności finansowej lub skorygowanej (szybkiej) płynności finansowej czy wartość kapitału obrotowego netto.

Utrata płynności finansowej przedsiębiorstwa a jego dalsze funkcjonowanie

Kluczowym aspektem jest jednak wyciągnięcie odpowiednich wniosków z przeprowadzonych badań. Wyniki analizy finansowej mogą dostarczyć kierownikom jednostki cenne informacje, na przykład o pogarszającej się płynności finansowej, trzeba jednak postawić sobie w tym momencie pytanie: „W jaki sposób zarząd spółki powinien poradzić sobie z utratą płynności?”. Ważne jest przede wszystkim to, żeby nie mylić zjawiska utraty płynności finansowej z niewypłacalnością przedsiębiorstwa – zjawisko przedstawione w tym artykule nie musi oznaczać zakończenia działalności spółki, wymaga jednak zdecydowanej reakcji kierownictwa jednostki, której celem byłoby poprawienie jej sytuacji majątkowo-finansowej. Z drugiej strony, zgodnie z przepisami prawa upadłościowego i naprawczego, przedsiębiorstwo staje się niewypłacalne, jeżeli zupełnie utraciło zdolność do spłacania swoich zobowiązań oraz stanowi to, zgodnie z art. 11 Prawa upadłościowego i naprawczego, przesłankę do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości jednostki2.

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.