W obliczu kryzysu gospodarczego, który będzie ewidentną konsekwencją epidemii COVID-19, należy liczyć się ze wzrostem liczby ogłaszanych upadłości firm, a co za tym idzie niezapłaconych faktur. Tymczasem brak otrzymania zapłaty za fakturę nie zwalnia jej wystawcy z obowiązku uwzględnienia jej w kalkulacjach podatku dochodowego, czy też rejestrze VAT.

Upadłość dłużnika a niezapłacona faktura: zatory płatnicze a podatki

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

RSM Poland

Epidemia COVID-19 to przede wszystkim walka o zdrowie i życie człowieka. Niestety, ograniczenia reżimu sanitarnego spowodowały głębokie zachwianie w gospodarce. Najbliższe miesiące pokażą, czy jesteśmy świadkami powtórki kryzysu z 2008 r., czy też może głębszej recesji.

Sytuacja taka w sposób oczywisty wpływa również na kondycję finansową przedsiębiorstw. Przy czym problemem jest nie tylko konieczność ograniczenia produkcji, czy spadek sprzedaży. W najbliższym czasie spodziewać się należy wzrostu liczby ogłaszanych upadłości firm, a w rezultacie pogłębienia się i tak już dotkliwego, zjawiska zatorów płatniczych. Niestety, brak otrzymania zapłaty za fakturę nie zwalnia jej wystawcy z obowiązku uwzględnienia jej w kalkulacjach podatku dochodowego czy też rejestrze VAT.

Przepisy ustaw o podatku dochodowym oraz o podatku od towarów i usług przewidują mechanizmy pozwalające na wyeliminowanie z rozliczeń podatkowych nieuregulowanych faktur. Niestety, proces ten nie przebiega automatycznie, a możliwość cofnięcia skutków podatkowych nieuregulowanej faktury obwarowana jest trudnymi nieraz do spełnienia, warunkami. Sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje, gdy dłużnik zostanie postawiony w stan upadłości.

Skutki upadłości dłużnika w podatku dochodowym od osób prawnych

Poniższa analiza przeprowadzona została w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.)1, przy czym zaznaczyć należy, że regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych2, w zakresie przychodów związanych z działalnością gospodarczą, brzmią w swej istocie niemal identycznie.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., przychodami związanymi z działalnością gospodarczą, osiągniętymi w roku podatkowym, są przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane (zasada memoriału). Przy czym przychód podatkowy powstaje w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (albo częściowego wykonania usługi), nie później jednak niż dzień (i) wystawienia faktury, albo (ii) uregulowania należności. Dodatkowo, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.