Celem artykułu jest przedstawienie prawnej dopuszczalności tokenizacji papierów wartościowych (obligacji i akcji) oraz jej wpływu na pozyskiwanie kapitału z tego źródła przez spółki akcyjne. Analizie poddano możliwość, w świetle obowiązujących przepisów, nadania ww. papierom technologicznej formy tokenów przy zachowaniu przez nie charakteryzujących je cech, obejmujących m.in.: ich związek z prawem majątkowym, realizację związanych z nimi świadczeń oraz ich zbywalność. Zweryfikowano ponadto ekonomiczną opłacalność tego sposobu finansowania działalności przedsiębiorstw, biorąc pod uwagę jego zalety i wady.

Tokenizacja papierów wartościowych sposobem na pozyskanie kapitału przez spółkę akcyjną

Kapitał i źródła jego pozyskiwania

W aspekcie finansowym, na kapitał składają się fundusze powierzone przedsiębiorstwu przez jego inwestorów, czyli właścicieli i wierzycieli¹. Z kolei, w ujęciu bilansowym, kapitały (pasywa bilansu) określają źródła pochodzenia (finansowania) aktywów jednostki². Kapitał pozyskiwany na rynku finansowym (obejmującym rynek kapitałowy i pieniężny) tworzy określoną strukturę rodzajową i czasową, w skład której wchodzą długo- i krótkoterminowe:

  • kapitały własne (pochodzące od właścicieli, np. akcje),
  • kapitały obce (pochodzące od wierzycieli, np. obligacje),
  • kapitały hybrydowe, stanowiące kategorię pośrednią między kapitałami własnymi i kapitałami obcymi (np. obligacje zamienne na akcje).

Pojęcie tokenizacji oraz rodzaje tokenów i ich kwalifikacja prawna

Tokenizacja stanowi formę cyfryzacji (digitalizacji) biznesu. Polega ona na tworzeniu, przy wykorzystaniu zdecentralizowanej technologii blockchain, wirtualnych tokenów funkcjonujących w rozproszonym rejestrze oraz reprezentujących firmowe aktywa i zasoby (np. papiery wartościowe, takie jak obligacje, akcje, waluty, surowce czy nieruchomości).

Wśród tokenów cyfrowych – w zależności od przypisanych do nich uprawnień – wyróżnić można następujące ich kategorie³:

  • użytkowe,
  • płatnicze,
  • inwestycyjne.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Kompetencje miękkie w księgowości

Kompetencje miękkie w księgowości

Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca pod presją czasu i uczciwość. Coraz większe znaczenie ma też komunikatywność, cecha ta jest szczególnie ważna w przypadku relacji z klientami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.