Człowiek jest podstawą każdej organizacji. Indywidualne cechy każdego człowieka, jego wiedza, kompetencje, umiejętności, gotowość do uczenia się przez całe życie oraz łatwość adaptacji do zmian stanowią obecnie przewagę konkurencyjną podmiotów. Rozwój potencjału ludzkiego jest możliwy na wiele sposobów poprzez metody tutoringowe, mentoringowe czy coachingowe. Praktyka coachingu, jako jednej z metod rozwoju potencjału ludzkiego, charakteryzuje się obecnie wielką różnorodnością, a nawet dowolnością. Coaching służy doskonaleniu kompetencji oraz przygotowuje do pełnienia nowych ról zawodowych lub sprawniejszego funkcjonowania jednostki społecznej oraz organizacji.
Mówi się, że coach jest jak taksówkarz, który ma zawieźć klienta pod wskazany adres. Tym adresem jest cel, jaki wyznacza sobie klient. Coach nie musi być specjalistą w swojej dziedzinie, jak mentor – jest jednak specjalistą od uruchamiania zasobów klienta. Coach nie udziela rad, wstrzymuje się również od wartościowania tego, co mówi klient. Coach pomaga klientowi opanować nowe kompetencje i nabyć nowe umiejętności.
Umiejętności, w tym interpersonalne, obejmują komunikację werbalną i niewerbalną, umiejętność radzenia sobie z konfliktami, pracę zespołową, empatię, słuchanie i pozytywne nastawienie. Bycie elastycznym i pozytywnym, umiejętność słuchania i dobra komunikacja to ważne kryteria, na które zwraca uwagę coach w pracy z klientem.
Kim jest więc coach? To osoba charyzmatyczna, która kładzie nacisk na warsztat i narzędzia, które stosuje, zmieniając od razu dynamikę każdej rozmowy. Jest kimś, o kim mówi się godzinami po wyjściu z pokoju. Pewnie każdy spotkał taką osobę i zastanawiał się, co czyni coacha tak atrakcyjnym w oczach innych osób?
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.