Czy rachunek kosztów działań może jeszcze zaoferować coś menedżerom? Komentuje R. Kugel z Ventana Research.
http://businessfinancemag.com
Rachunek kosztów działań (ABC) zakłada alokację kosztów na podstawie analizy czynności związanych z realizacją poszczególnych procesów w jednostce. W ten sposób możliwe jest zmniejszenie nakładów na działania, które tylko w niewielkim stopniu przyczyniają się do wzrostu wartości. Ustalanie faktycznych kosztów produktów bądź usług, określanie zyskowności poszczególnych klientów czy podejmowanie decyzji outsourcingowych to podstawowe domeny wykorzystania ABC.
Choć potencjalne zalety ABC dostrzegło ponad 60% amerykańskich przedsiębiorstw - podejmując decyzje o jego implementacji - aż 80% z nich przeżyło rozczarowanie, wycofując się z jego stosowania w ciągu pięciu lat od wdrożenia. Ostatnio można jednak zaobserwować ponowne zainteresowanie zarządzaniem zorientowanym na działania. Dzieje się tak dlatego, iż wzrosła świadomość źródeł korzyści stosowania tej metodyki.
Wbrew oczekiwaniom, zalet ABC nie należy upatrywać w dokładniejszym ustalaniu kosztu jednostkowego produktów i usług - często bowiem możliwości jego obniżenia są ograniczone - czy popularnym ograniczaniu kosztów sprzedaży - co często pociąga za sobą niepożądane obniżenie standardów obsługi klientów. Korzyści leżą po stronie zwiększenia przejrzystości informacji zarządczych. Dzięki ABC menedżerowie postrzegają działalność przedsiębiorstwa nie poprzez wynik na sprzedaży, ale jako łańcuch czynności generujących przychody i koszty. W ten sposób o wiele łatwiej jest podejmować decyzje strategiczne poprawiające w dłuższym okresie efektywność i sprawność funkcjonowania jednostki - a nie tylko doraźnie obniżać koszty.