Jak dostosować metodykę wdrożenia rachunku kosztów działań (ABC) stosowaną przez duże organizacje dla potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw (MSP)? Spostrzeżeniami dzielą się konsultanci Kevin Kennedy & Associates (KKAI), jednej z największych firm doradczych w USA.
www.rapid-response-consulting.com
Odpowiedź jest prosta: „To niemożliwe”, bowiem MSP nie są po prostu „dużymi jednostkami w małej skali”! Trudno jednak nie zgodzić się, że ABC może poprawić efektywność funkcjonowania każdej organizacji, dzięki temu, że oferuje lepszy obraz mechanizmu generowania kosztów.
Dla sukcesu wdrożenia ABC w MSP ważne jest zrozumienie, że nie jest to tylko system informatyczny ewidencjonujący koszty w nowym układzie. ABC to wskazówka, że popyt na produkty lub usługi generuje działania operacyjne i zarządcze konieczne dla zapewnienia określonej skali produkcji. ABC umożliwia prawidłowe przypisanie nakładów produktom, co nie oznacza konieczności kalkulacji kosztów składowych z dokładnością do 5 miejsc po przecinku. Często bowiem dla podjęcia trafnych decyzji wystarczy tylko projekcja kosztów na podstawie ich wielkości w poprzednim okresie.