Dzisiejsza rzeczywistość stawia przed nami niesłychanie trudny wybór w kwestii podejścia do optymalizacji kosztowej. Na jakich działaniach oszczędnościowych się skupić? Jaka powinna być ścieżka optymalizacji? Jak podejść do projektów optymalizacji kosztowej?

Projekty optymalizacji kosztowych w dobie kryzysu

Podchodząc do tematu optymalizacji kosztowej powinno się w pierwszej kolejności zastanowić nad odpowiedzią na poniższe pytanie.

Czy w następstwie skutków pandemii COVID-19 firma podejmie działania oszczędnościowe?

( A ) Tak

( B ) Tak (po dłuższym namyśle, zdecydowanie tak)

( C ) Tak, gdyż pojawiły się problemy z płynnością

( D ) Tak, gdyż zabrakło nam środków na inwestycje

Projekty optymalizacji kosztowych, czyli tzw. cost-cutting (cost saving) od lat cieszą się niesłabnącą popularnością i coraz więcej firm jest nimi zainteresowanych lub są ich bezpośrednimi beneficjentami. Czas pandemii COVID-19, którym naznaczona jest teraźniejszość, dodatkowo wymaga od nas podjęcia działań zmierzających do weryfikacji i głębszej analizy tego, co figuruje w naszych zapisach księgowych. Oczywiście firmy mogą skorzystać z programów pomocowych, wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej, wyspecjalizować się w gąszczu zawiłości interpretacyjnych, czy też zagadnieniach związanych z zasadami przyznawania subwencji. I czekać... Pytanie tylko, czy zawsze mamy czas? Czy to, aby nie jest niegospodarność? Anne-Marie Slaughter, przewodnicząca Fundacji New America Foundation, nazwała pandemię „wehikułem czasu, który przeniesie nas w przyszłość”. Nikt nas nie zapytał, czy tego chcemy, czy nie. W czasach niepewności, jedno jest pewne – warto być przygotowanym na nowe wyzwania. Należy pamiętać, że kryzysy ekonomiczne są także determinantami innowacji, warto zatem zadbać o środki na finansowanie inwestycji. Jeśliby spojrzeć na aktualne problemy pracodawców związane chociażby z masowymi wyjazdami cudzoziemców albo trudnościami logistycznymi pozyskania wyrobów z Chin, to można się pokusić o stwierdzenie, że takie trudności będą sprzyjać wdrażaniu usprawnień w firmach. Decydując się na projekt, w pierwszej kolejności należy zadać sobie pytanie:

Na jakich projektach się skupić i jak podejść do optymalizacji kosztów?

Cel, jaki przyświeca sponsorowi projektu (może nim być fundusz private equity, właściciel czy zarząd spółki) determinuje wybór narzędzi, które powinny zostać wyselekcjonowane.

W jakim celu firmy redukują koszty? Odpowiedzi na tak postawione pytanie jest wiele. Najbardziej popularne wydają się być:

( 1 ) Przetrwanie,

( 2 ) Rozwój,

( 3 ) Dopasowanie do nowej rzeczywistości,

( 4 ) Transakcje m&a.

Przetrwanie

Sytuacja, kiedy walka o przetrwanie na rynku jest priorytetem, to chyba najtrudniejsza z możliwych. Wydaje się, że wtedy należy podjąć działania szybkie, które dadzą efekty w krótkim horyzoncie czasowym. Dopiero, gdy przedsiębiorstwo złapie oddech, można pokusić się o implementację oszczędności, które zaprocentują w dłuższym horyzoncie, a wdrożenie których, to proces długoterminowy.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak wykorzystać kryzys do budowania przewagi konkurencyjnej firmy?

Jak wykorzystać kryzys do budowania przewagi konkurencyjnej firmy?

Czy nam się to podoba, czy nie, dla wielu z nas rzeczywistość biznesowa wywróciła się do góry nogami. Lockdown, obostrzenia i inne pomysły na opanowanie pandemii spowodowały, że utrzymanie firmy na powierzchni stało się nie lada wyzwaniem. Czy w tej sytuacji można w ogóle mówić o budowaniu przewagi konkurencyjnej? Jak się okazuje – jak najbardziej. Oto kilka przykładów, w jaki sposób wykorzystać kryzys do rozwoju firmy.

Czytaj więcej

Zintegrowane modele zarządzania strategicznego uwzględniające koncepcję Hoshin Kanri

Zintegrowane modele zarządzania strategicznego uwzględniające koncepcję Hoshin Kanri

Hoshin Kanri stanowi koncepcję zarządzania strategicznego, obejmującą cztery główne zadania: koncentrację uwagi na przyjętej polityce przedsiębiorstwa poprzez coroczne określanie strategicznych priorytetów, dopasowanie strategicznych priorytetów do lokalnych planów i programów, integrowanie strategicznych priorytetów z bieżącym zarządzaniem oraz kontrolowanie rozwoju strategicznych priorytetów1. Metoda Hoshin Kanri znajduje praktyczne zastosowanie biznesowe w połączeniu z innymi technikami zarządczymi.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama