Bardzo ważnym aspektem przyjmowania nowego pracownika jest dokładne wdrożenie go w zakres obowiązków oraz przedstawienie mu zasad i sposobu funkcjonowania jednostki. Ma to szczególne znaczenie w przypadku działu controllingu. Controller powinien znać całą organizację oraz wszystkie zachodzące w niej procesy. Pozwoli to na szybsze odnalezienie się w nowym miejscu pracy. Niesie to również korzyści dla firmy, np. szybsze usamodzielnienie się nowego członka organizacji. Celem materiału jest przedstawienie przykładowego planu wdrożenia nowo zatrudnionego pracownika działu controllingu w firmie usługowej.
Firma handlowa X zajmuje się obrotem towarowym materiałów biurowych na terenie całego kraju. Jej klientami są duże firmy sieciowe, banki, gminy, agencje reklamowe, klienci detaliczni. Przedsiębiorstwo zatrudnia kilkunastu handlowców, których obszarem działania są regiony wyznaczone przez województwa. Do firmy został przyjęty nowy pracownik działu controllingu, który będzie działał w komórce wsparcia zajmującej się rozliczeniami, budżetowaniem i raportowaniem. Przed działem HR postawiono zadanie przygotowania planu wdrożenia dla nowego pracownika, który pozwoli mu nie tylko zapoznać się z zakresem jego obowiązków i zadań, ale również ze wszystkimi ważnymi procesami wewnątrz firmy.
Struktura organizacji
Firma działa na zasadzie ewidencji zleceń zarówno w sferze ofertowania, zakupów, wysyłek, jak i sprzedaży. W strukturze jednostki występują trzy główne grupy, do których należą poszczególne działy:
A. SPRZEDAŻ I MARKETING – na tę grupę składają się działy, które mają bezpośredni kontakt z klientem oraz marketing.
- Sprzedaż – grupa handlowców podzielonych ze względu na poszczególne rejony sprzedażowe w kraju, w których obsługują klientów. Na czele jej działu stoi dyrektor sprzedaży. Dodatkowo sprzedaż może odbywać się przez e-sklep.
- Dział obsługi klienta zorganizowany według rodzajów obsługiwanych klientów.
- Marketing – dział pracuje nad różnego rodzajami promocjami, działalnością reklamową i wizerunkową firmy, katalogami i ofertą.
B. ZAKUPY I LOGISTYKA – grupa działów zajmujących się zakupami towarów, transportem oraz magazynowaniem towarów.
- Dział zakupów – dział odpowiedzialny za zakupy towarów, kontrole dostawców.
- Transport i wysyłka – dział odpowiedzialny za organizację transportu towarów do klienta.
- Dział pakowania – odpowiada za pakowanie zdobionych towarów pod konkretne zamówienia.
- Magazyn towarów – magazyn towarów zakupionych do dalszej odsprzedaży.
C. WSPARCIE BIZNESU – do tej grupy należą działy niemające bezpośredniego wpływu na sprzedaż, ale niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, np. administracja, która zajmuje się administracją budynków.
- Dział zasobów ludzkich – odpowiedzialny za wszystkie sprawy związane z pracownikami przedsiębiorstwa (rekrutacja, zwolnienia, szkolenia, rozmowy oceniające, wynagrodzenia, rozliczanie premii).
- Księgowość – odpowiada za wystawianie faktur sprzedażowych, rozliczenia księgowe, delegacje pracowników, kontrolowanie stanu należności i zobowiązań.
- Controlling – komórka odpowiedzialna za proces budżetowania, raportowanie wyników firmy, analizę i usprawnianie procesów biznesowych wewnątrz organizacji.
- Zarząd – kieruje całą organizacją.
Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.