Przedsiębiorcy prowadzący firmę w Polsce często napotykają na problemy płynnościowe spowodowane przede wszystkim przez znane wszystkim zatory płatnicze. W Polsce przeciętny czas oczekiwania na należności wynosi około 33 dni, zatory płatności dotykają większości branż w naszym kraju.

Płynność finansowa a rentowność przedsiębiorstwa

Jeśli chodzi o problemy płynnościowe, to w tej kwestii co prawda nie jesteśmy najgorsi w Europie. Gorsza sytuacja niż w Polsce jest w krajach południa (Portugalia 65 dni, Włochy 56 dni), a najlepsza sytuacja pod względem oczekiwania na płatność jest na Łotwie (19 dni) i w Estonii (18 dni). Najgorsza sytuacja dotyka firm z sektora MŚP, których w Polsce jest najwięcej i odpowiadają prawie za połowę wytwarzanego produktu krajowego brutto. Brak rozwiniętych i w pełni wdrożonych procedur windykacyjnych, wysoki jednostkowy koszt pozyskania klienta powodują, że firmy same wpędzają się w kłopoty płynnościowe.

Jaka jest relacja między płynnością a rentownością?

Bardzo bliska, bezpośrednia, zarazem oczywista i subtelna. Różne zmiany elementów składowych obu pojęć mają na siebie wieloraki i bezpośredni wpływ.

Zadaniem każdego prezesa, przedsiębiorcy, księgowego, dyrektora finansowego jest dbanie o zapewnienie płynności finansowej w przewidywalnej przyszłości. Tak żeby w bezpieczny sposób zaplanować sytuację płynnościową firmy w określonej perspektywie czasowej.

Nawet krótkotrwała utrata płynności finansowej może być zagrożeniem dla dalszego funkcjonowania spółki, ponieważ w ostatecznym rozrachunku może doprowadzić do bankructwa przedsiębiorstwa, jego niewypłacalności i upadku. Utrata płynności powoduje utratę zaufania kontrahentów, dostawców towarów i usług, a także utratę zaufania klientów.

Po pierwsze: zmierzyć

Do mierzenia płynności finansowej możemy posłużyć się podstawową analizą wskaźnikową. Najbardziej popularne i podstawowe wskaźniki pomiaru płynności to płynność bieżąca (current ratio), płynność szybka (quick ratio) i płynność natychmiastowa (cash ratio).

Wskaźnik płynności bieżącej (current ratio) to stosunek aktywów bieżących do pasywów bieżących. Jego wartość pozwala nam obliczyć, czy majątek pozwala nam na pokrycie bieżących zobowiązań i jego wartość w zależności od branży powinna się kształtować na poziomie 1,2 do 2. Wartości alarmowe to wartości poniżej progu 0,8, wtedy powinniśmy już podjąć działania zmierzające do poprawy płynności, np. poprzez zmianę polityki kosztowej w firmie. Wskaźnik ten nie ujmuje efektywności obrotu, należności i zapasów.

Kolejnym wskaźnikiem mierzącym płynność finansową jest wskaźnik płynności szybkiej, informujący nas o zasobie „gotówki” i jej bezpośrednich zamienników. Wyraża się go wzorem Aktywa bieżące minus zapasy minus rozliczenia międzyokresowe w stosunku do Pasywów Bieżących. Prawidłowa wartość tego wskaźnika powinna się zawierać w przedziale 1-1,2, próg anomalii i zagrożeń pojawia się w momencie, gdy wskaźnik ten spada poniżej wartości 0,5. Niestety wskaźnik ten nie ujmuje w swojej istocie poziomów ściągalności należności, szczególnie w trakcie roku obrotowego, gdzie zazwyczaj nie dokonuje się bieżących odpisów na należności.

Ostatnim wskaźnikiem łatwej oceny płynności finansowej jest płynność natychmiastowa (cash ratio). W skrócie ocenia ona możliwość regulacji tych samych pasywów bieżących już za pomocą czystej gotówki. Wskaźnik wylicza się w stosunku inwestycji krótkoterminowych do pasywów bieżących. Prawidłowa wartość tego wskaźnika to 1, a żółte światło pojawia się przy poziomie 0,2. W mojej ocenie wskaźnik gotówkowy powinien nawet przyjmować wartości nieco wyższej od 1 tak, żeby budować poduszkę finansową na czasy kryzysu.

 

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.