Obecne uwarunkowania rynkowe wymuszają na przedsiębiorstwach poszukiwanie rozwiązań pozwalających na budowanie wartości dla różnych grup interesariuszy. Niezależnie od zróżnicowania w postrzeganiu wartości przez właścicieli, akcjonariuszy, inwestorów, klientów, dostawców czy pracowników menedżerowie poszukują metod pozwalających w efektywny sposób połączyć zasoby materialne i niematerialne przedsiębiorstwa w celu spełnienia celów i oczekiwań poszczególnych grup. Złożoność czynników determinujących realizację osiągnięcia wyznaczonego celu ekonomiczno-finansowego oraz mnogość zagrożeń w tym obszarze powodują coraz częstsze występowanie zjawiska short-termizmu ze strony inwestorów, które wymusza intensyfikację działań menedżerów w obszarze maksymalizacji zysków.
Tym samym kluczowym elementem staje się dostarczanie informacji w postaci mierników ujmujących efektywność wykorzystania przez przedsiębiorstwo kapitału finansowego, rzeczowego i intelektualnego i pozwalających określić przyrost wartości rynkowej firmy istotnej z punktu widzenia zainteresowanych grup. Jednym z narzędzi wykorzystywanych w tym celu jest Strategiczna Karta Wyników (Balanced Scorecard), która poprzez perspektywę finansową określa mierniki służące do oceny długoterminowego sukcesu przedsiębiorstwa wraz z czynnikami wpływającymi na przyszłe wyniki ekonomiczno-finansowe firmy, umiejscawiając wzrost wartości firmy na szczycie celów przedsiębiorstwa. Istotne przy tym jest odpowiednie zrównoważenie celów i mierników finansowych zawartych w Strategicznej Karcie Wyników z celami i miernikami odnoszącymi się chociażby do kluczowych klientów, docelowych rynków, kluczowych procesów biznesowych, celów odnoszących się do zasobów ludzkich i kapitału intelektualnego, zasobów informacyjnych czy stosowanej technologii, aby skoncentrować się na najważniejszych obszarach funkcjonowania firmy budujących jej wartość i optymalizacji ryzyka finansowego działalności.
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.