Jak monitorować realizację strategii zaopatrzenia? Porady udzielają W. L. Werner i P. Hutzler - konsultanci do spraw zarządzania w łańcuchu dostaw.
www.ruppertpartner.com
Nie ma wątpliwości, iż sukces przedsiębiorstwa zależy od umiejętności przełożenia jego wizji i strategii na codzienną działalność operacyjną. Kwestia ta staje się tym istotniejsza, im bardziej klienci uświadamiają sobie różnorodność swoich potrzeb - żądając produktów i usług o wysokiej funkcjonalności i jakości za niewielką cenę - a inwestorzy odczuwają prawo do ponadprzeciętnego zwrotu z kapitału.
Na wysoko konkurencyjnym rynku zawarcie kontraktów handlowych wymaga pełnej zgodności partnerów co do ilości, jakości, czasu i miejsca, które nie zależą tylko od sprawności działania danego przedsiębiorstwa, ale od wszystkich podmiotów poprzedzających go w łańcuchu dostaw. W ten sposób pierwszoplanowym czynnikiem sukcesu jednostki staje się zaopatrzenie.
Strategiczny controlling zaopatrzenia daleko wykracza poza ramy organizacji. Określając politykę finansową działalności zaopatrzeniowej, dążąc do poprawy sprawności procesów logistycznych czy budując system informacyjny, należy pamiętać o współdziałaniu w tym zakresie z partnerami handlowymi. Również ocena realizacji celów musi obejmować dostawców jednostki. W ten sposób organizacja będzie mogła nie tylko ustalić faktyczne źródło problemów, ale ocenić, w jakim stopniu jej własny sukces zależy od podmiotów zewnętrznych. Nie wolno bowiem zapominać, iż cały łańcuch dostaw działa tak sprawnie, jak jego najsłabsze ogniwo.