„Kiedyś to zrealizuję, zrobię, kiedyś to osiągnę”. „Zacznę od pierwszego, od poniedziałku, od nowego roku, od wiosny”. Kiedyś!!! Często zwlekamy z wykonaniem jakiejś czynności, konkretnego projektu. Brak nam czegoś, co dałoby impuls do działania. Niejednokrotnie stawiamy warunki, które oddalają nas od celu czy marzenia. Brakuje nam woli, wiary, siły. Brakuje nam motywacji i motywatora! Motywacja to stan gotowości do podjęcia działania, osiągnięcia celu – potrzeby, pragnienie zaś wyznacza kierunek. W procesie motywacyjnym nasze działania powinny być tak ukierunkowane, aby osiągnąć wymarzony cel, zrealizować konkretne zadanie.
Motywator to bodziec.
Czym jest motywacja, dlaczego motywatory są takie ważne? Zrozumienie motywacji jest ważne w wielu dziedzinach życia. Znajomość czynników motywujących i manipulowanie nimi jest wykorzystywane w marketingu i innych aspektach psychologii przemysłowej. Motywacja obejmuje siły biologiczne, emocjonalne, społeczne i poznawcze, które aktywują zachowanie. Jest siłą napędową ludzkich działań. Motywacja jest zmienna w czasie i przestrzeni u każdego człowieka. Proces motywacji zaczyna się od zwrócenia szczególnej uwagi na indywidualne potrzeby pracowników. Na różnym etapie rozwoju te potrzeby są inne, zwykle mocno zróżnicowane, skorelowane z fazami rozwoju samego pracownika, tj.:
( 1 ) Etap I – Entuzjastyczny debiutant – R1
( 2 ) Etap II – Rozczarowany adept – R2
( 3 ) Etap III – Kompetentny, ostrożny praktyk – R3
( 4 ) Etap IV – Samodzielny ekspert – R4
Fazy rozwoju pracownika zaprezentowano na rysunku 1.
Motywowanie może być rozumiane jako wspieranie pracownika na poszczególnych etapach jego rozwoju. Zrozumienie motywacji może pomóc poprawić wydajność ludzi, gdy pracują nad celami, pomóc pracownikom podjąć nowe działania. Pozwala ludziom poczuć większą kontrolę nad swoim życiem oraz poprawia ogólne samopoczucie i poczucie szczęścia. Motywowanie jako wsparcie pracownika na poszczególnych etapach jego rozwoju przedstawiono na rysunku 2.
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.