Miliard w rozumie

Tekst otwarty nr 1/2009

Jak zwiększyć zasoby intelektualne przedsiębiorstwa? Radzi B. Manville - specjalista do spraw rozwoju kadr.

www.manyworlds.com

Chęć zwiększenia wydajności pracowników - czy też „podniesienia standardu codziennej harówki”, jak to dosadnie określił japoński myśliciel D.T. Suzuki - była, jest i będzie wpisana w każdą działalność gospodarczą nastawioną na zysk. Obecnie dążenie to zaczęto określać mianem podnoszenia „efektywności kapitału ludzkiego”. Kwestia ta pojawia się na liście kluczowych czynników sukcesu coraz większej liczby światowych przedsiębiorstw, a specjaliści od zarządzania kadrami we współpracy z działami controllingu zastanawiają się, jak dokładniej mierzyć efekty i podejmować trafne decyzje dotyczące przedsięwzięć i inwestycji w obszarze HR.

Podporządkowanie zarządzania kapitałem ludzkim wskaźnikowi ROI rodzi pozytywną presję na ciągły rozwój - gdyż tylko w tej sytuacji pojawi się jakikolwiek zwrot z inwestycji. Z drugiej jednak strony decyzje strategiczne zostają często sprowadzone do subiektywnej kalkulacji spodziewanych korzyści finansowych, w której kwestia identyfikacji związków przyczynowo-skutkowych między doskonaleniem kadr a większą efektywnością i sprawnością działania pracowników traktowana jest dość umownie. Warto zatem pamiętać, iż istota budowania kapitału ludzkiego nie polega na pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników i stymulowaniu ich rozwoju, ale na uzupełnianiu zasobów wiedzy przedsiębiorstwa o niezbędne kompetencje. Bez umiejętności odpowiedzi na pytania: jak kwantyfikować intelektualne osiągnięcia pracowników oraz jak powiązać efekty procesu uczenia się z wynikami przedsiębiorstwa, nie sposób efektywnie zarządzać kapitałem tkwiącym w umysłach pracowników.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.