Jak zarabiać w coraz bardziej sceptycznym środowisku biznesowym? Radzi D. Murray - dyrektor finansowy Longview Solutions.
www.longview.com
Od czasu Enronu zaledwie kilka przedsiębiorstw nadużyło zaufania swoich udziałowców, mimo to rynek stał się nieufny jak nigdy dotąd. Badania prowadzone przez New York Times, CBS, Instytut Gallupa czy Ipsos-Reid pokazały, iż 2/3 inwestorów amerykańskich uważa menedżerów za ludzi nieuczciwych, a połowa Kanadyjczyków sądzi, iż przekłamywanie informacji księgowych jest w przedsiębiorstwach na porządku dziennym. Nawet sami menedżerowie, choć wierzą w lojalność swoich pracowników, w 50% przypadków sądzą, iż w innych firmach dochodzi do działań na szkodę inwestorów.
W postenronowskiej gospodarce skutki utraty reputacji są nieodwracalne, z drugiej jednak strony, przedsiębiorstwa prowadzące otwartą politykę informacyjną są cenione przez inwestorów, klientów i pracowników nawet bardziej, niż uzasadniałyby to ich wyniki finansowe.
Aby sprostać oczekiwaniom informacyjnym interesariuszy, organizacje muszą zadbać o jasność i precyzję przekazu informacji finansowych. Oznacza to, iż akcjonariusze muszą nie tylko odebrać, ale i właściwie zrozumieć sygnały o pojawiających się możliwościach i ograniczeniach w funkcjonowaniu jednostki. Należy unikać wąsko zorientowanych komunikatów, wskazując każdorazowo na kontekst interpretacji wielkości finansowych. Przedsiębiorstwa muszą także dotrzeć do zainteresowanych bezpośrednio, aby uniknąć medialnych rewelacji na temat swojej sytuacji finansowej. Kluczem do sukcesu jest również właściwa ilość i częstotliwość przekazywanych wiadomości. Zarówno bowiem ich niedobór, jak i nadmiar rodzą spekulacje, które natychmiast znajdują odbicie w notowaniach giełdowych.