Nie powinno budzić wątpliwości stwierdzenie, że kontrola, której przedmiotem są zachodzące w przedsiębiorstwie procesy wraz z ich wynikami w ujęciu rzeczowym i finansowym, to fundamentalna funkcja zarządzania. Już na wstępie należy jednak podkreślić, że dla zarządzających jednostką najważniejsze jest skuteczne działanie wprowadzonej kontroli.
W każdej organizacji istnieją zasady działania, które służą osiągnięciu ustalonych celów, jednak samo opracowanie mniej lub bardziej sformalizowanych procedur nie zagwarantuje pełnego sukcesu danej jednostce, jeśli nie będą mu towarzyszyć odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznych. Nie oznacza to, że bez nich jednostka nie zrealizuje swoich celów, jednak mogą one zostać osiągnięte zbyt dużym kosztem, a poniesione w międzyczasie straty mogą okazać się często nie do odrobienia, bowiem bez sprawnego systemu kontroli wewnętrznej organizacja narażona jest na wystąpienie licznych niepożądanych zjawisk, nadużyć, czy też błędów mających poważne konsekwencje prawne.
Pozostałe 93% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.