Jakość produktu była, jest i będzie kluczowa dla każdego klienta. Tym bardziej istotne staje się to zagadnienie w XXI wieku, w którym świat przyspieszył, wymiana handlowa osiągnęła niewyobrażalne rozmiary, gospodarki rozwijają się dynamicznie, a konkurencja w każdej branży staje się coraz ostrzejsza i wymagająca. Firmy znajdują się pod narastającą presją, a zarządzający zdają sobie sprawę, że pogorszenie jakości produktu nie oznacza już tylko potencjalnej utraty reputacji, pewnej puli klientów i spadku przychodów, lecz może również dane przedsiębiorstwo trwale wyeliminować z wyścigu o pozycję dominującą w branży. Z tego powodu systemy zarządzania jakością z biegiem lat zyskują na popularności i dlatego tak ważne jest by znać i rozumieć najważniejsze koncepcje (z ang. Quality Management).

Koncepcje zarządzania jakością (Quality Management) na przykładzie TQM, JiT i Kaizen

Koncepcja wartości dodanej z perspektywy klienta

Jedna z kluczowych koncepcji w przypadku zarządzania jakością produktu to tzw. value-adding activities oraz non-value-adding activities, czyli aktywności, które dodają (lub nie) produktowi wartości z perspektywy klienta. Ciągłe dążenie do doskonałości, w połączeniu z chęcią wyeliminowania aktywności niedodających wartości, przyczyniło się do powstania kilku kluczowych metodologii, jak TQM, Kaizen czy Just in Time.

Value-adding activities

Aktywności dodające wartość z perspektywy klienta są kluczowe dla przedsiębiorstwa, ponieważ to za nie klient jest gotowy płacić. Na przykładzie samochodu, wartością dodaną może być innowacyjny i przyciągający uwagę wygląd, wielkość bagażnika czy wysoka moc silnika. Aktywności, które prowadzą do zaoferowania wymienionych cech, można uznać za dodające wartości, ponieważ z dużym prawdopodobieństwem to za nie klient jest gotowy zapłacić.

Warto zaznaczyć, że nie jest to jedyny warunek. Aktywność dodaje wartości jedynie, gdy wartość dodana przewyższa koszty jej dostarczenia. Oznacza to, że aktywność taka musi być opłacalna dla obu stron. Z jednej strony klient musi być gotowy za daną cechę produktu zapłacić (a tym samym aktywność/proces, który do tego doprowadził), a z drugiej strony nie może dostarczenie tej wartości być dla firmy nieopłacalne. Z punktu widzenia biznesu jest to rzecz oczywista.

Ponadto zwiększenie wartości z perspektywy klienta nie może odbić się negatywnie na jakości produktu. Przykładowo zastosowanie lżejszych materiałów by obniżyć wagę produktu (np. odkurzacza) może prowadzić do obniżenia jego jakości, a tym samym negatywnie wpłynąć na produkt oraz zwiększyć ryzyko zwrotów i reklamacji.

Non-value-adding activities

Jak wspomniano wyżej, non-value-adding activities nie poprawiają jakości, wyglądu czy wydajności produktu oraz nie zwiększają jego wartości. Z punktu widzenia konsumenta są one zbędne. Oznacza to, że eliminując te aktywności (procesy) nie wpływamy w żaden sposób na percepcję klienta, lecz patrząc z perspektywy firmy osiągamy oszczędności poprzez redukcję kosztów ponoszonych na te aktywności.

Podmioty poszukujące oszczędności i chcące zredukować koszty powinny w pierwszej kolejności dążyć do wyeliminowania tychże aktywności. Przykłady non-value-adding activities to inspekcje, kontrole, czas przestoju maszyn oraz utrzymywanie zapasów materiałów. O ile wskazanie aktywności, za które klient nie jest gotowy płacić, jest stosunkowo proste, o tyle ich wyeliminowanie już nie. Trudno bowiem wyobrazić sobie, że firma zrezygnuje z kontroli jakościowych czy inspekcji, ponieważ zwiększy w ten sposób ryzyko, że dostarczony do klienta produkt będzie wadliwy. Jednakże warto zastanowić się czy można te procesy jakoś zoptymalizować, przyspieszyć lub ukończyć mniejszym nakładem pracy ludzkiej.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.