IPO to skrót angielskiego pojęcia Initial Public Offering, co oznacza wprowadzenie po raz pierwszy spółki na rynek giełdowy. Jest to proces zazwyczaj kilkumiesięczny i wymaga ścisłej współpracy ze strony samej spółki, doradców prawnych, domu maklerskiego, specjalistów od relacji inwestorskich oraz biegłych rewidentów. Wiąże się z tym konieczność przygotowania prospektu emisyjnego, następnie zatwierdzanego przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Motywy, dla których wprowadza się spółki na giełdę mogą być różne. Najczęściej chodzi o pozyskanie środków na poszerzenie działalności, łatwiejszy i tańszy dostęp do kapitału w przyszłości lub zapewnienie właścicielom możliwości szybkiej sprzedaży udziałów. W dalszej kolejności może chodzić o poprawę wizerunku, zwiększenie rozpoznawalności firmy oraz jej produktów, przejęcie innych spółek lub biznesów, pozyskanie lub zatrzymanie pracowników lub uzyskanie rynkowej wyceny spółki.
Pozostałe 94% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu