Współcześnie przedsiębiorstwa prowadzą działalność gospodarczą w oparciu o społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). CSR to koncepcja, według której podmioty na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Działają etycznie i odpowiedzialnie.
Odpowiedzialność odnosi się do ponoszenia konsekwencji (kary) za popełnione czyny (ujęcie negatywne, restrykcyjne) oraz dodatkowo uwzględnia aspekt pozytywny definiowany przez pryzmat zadania, jakiemu podmiot ma sprostać. Nawiązując do powyższego, można mówić o pasywnym i aktywnym podejściu jednostki gospodarczej do odpowiedzialności społecznej. Pasywne podejście zaleca unikanie wyrządzania szkody społecznej (ekologicznej). Aktywne podejście nakazuje podejmowanie działań niwelujących negatywne zjawiska, jak również zabobieganie im oraz podejmowanie działań prospołecznych i prośrodowiskowych (J. Pach i in., 2019, s. 240-250).
Wyróżnia się różne typy działań społecznie odpowiedzialnych. Warto zwrócić uwagę na te proponowane przez W. Vissera (2010, s. 311-328), które przedstawiono na rysunku 1.
Działania społecznie odpowiedzialne można różnie klasyfikować. Strategia CSR jednostki gospodarczej najczęściej opiera się na trzech filarach odpowiedzialności (tabela 1), tj.:
(1) Odpowiedzialności społecznej.
(2) Odpowiedzialności środowiskowej.
(3) Odpowiedzialności biznesowej.
Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.