Zgodnie z Raportem M&A Index Poland, przygotowywanym co kwartał przez firmę doradczą Navigator Capital oraz firmę FORDATA¹, w pierwszym półroczu 2020 r. przeprowadzono 107 transakcji fuzji i przejęć. 55 transakcji miało miejsce w pierwszym półroczu, zaś tylko 3 mniej w drugim. Póki co nie widać, by okres pandemii przełożył się na wyprzedaże na rynku, a zdecydowana większość transakcji realizuje strategie krótkoterminowe.

Doradcy zauważają, że „choć zainteresowanie tematem restrukturyzacji i przejmowaniem zagrożonych aktywów wzrosło w ciągu ostatnich trzech miesięcy, firmy nie decydowały się na sprzedaż w obliczu kryzysu w stopniu wskazującym na trend”.

Można zatem zaryzykować postawienie pytania: Kiedy należy sprzedać firmę? Jak wybrać odpowiedni moment?

W tym artykule zostanie przedstawionych kilka inspiracji dla sprzedających, natomiast warto pamiętać, że istotną kwestią jest poznanie motywów i schematu działania drugiej strony transakcji, tj. naszego inwestora. Kiedy takowe firmy decydują się na proces przejmowania? Otóż główne determinanty to:

Proces przejęcia jest szybszy niż budowanie silnej firmy. Analizie wystarczy poddać: czas potrzebny na wprowadzenie produktu na rynek, dotarcie z ofertą do klientów. Dobrym wskazaniem takich motywów będą branże Media/IT/Telecom, gdzie liczba transakcji fuzji i przejęć w tym roku oscyluje wokół 19% ogółu transakcji na rynku.

  • Przejęcie jest bardziej efektywne kosztowo niż tworzenie od zera nowych linii produktów czy kanałów dystrybucji.
  • Proces fuzji czy przejęć umożliwia wprowadzenie produktów na nowe rynki geograficzne.
  • Przejęcie gwarantuje pozyskanie know-how w obszarach funkcji wsparcia, takich jak finanse, administracja, HR czy Procurement.
  • Inwestor liczy na uzyskanie synergii oraz skrupulatnie kalkuluje „wartość synergii”, czyli wielkość własnych korzyści po przyłączeniu docelowej firmy. Wartość synergii jest odzwierciedlona w cenie rynkowej akcji przejmującego, a nie przejmowanego. Oczywiście, im wyższa wartość synergii, tym wyższą cenę można zapłacić za przejmowaną firmę. Ta nadwyżka jest nazywana premią i niewskazane jest, by była wyższa niż skalkulowana wartość synergii.

Sprzedający powinien być świadomy efektu synergii, czy też źródeł tejże synergii, na które liczy inwestor. Celem jej rozważenia warto przyjrzeć się typowym źródłom efektu synergii.

Inwestorzy kalkulujący efekt synergii w obszarze kosztów liczą zazwyczaj na uzyskanie optymalnych rezultatów poprzez np. likwidację dublujących się stanowisk, obiektów produkcyjnych, wyposażenia, IT czy innych nieuzasadnionych kosztów. Największe oszczędności są możliwe do osiągnięcia, kiedy przejęcie dotyczy tej samej branży.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

MSR 19: Świadczenia pracownicze w ujęciu księgowym

CIRZ_10_2020_34.jpg

Pracodawcy chcąc zatrzymać pracownika w firmie na dłużej, oprócz odpowiedniego wynagrodzenia często oferują szereg benefitów, które nie zawsze przyjmują formę pieniężną. Takie świadczenia, zwłaszcza te w formie niepieniężnej, niejednokrotnie wiążą się z problemem ich wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych. Kwestie te zawarte zostały w MSR 19 Świadczenia Pracownicze.

Czytaj więcej

Dlaczego optymalny obieg dokumentów to podstawa w firmie?

CIRZ_10_2020_26.jpg

Praca z dokumentami to codzienność każdego przedsiębiorstwa. Aby firma mogła dobrze funkcjonować, należy zadbać o ich właściwe uporządkowanie oraz zachować procedury z nimi związane. Dzięki temu możemy znacząco podnieść wydajność przedsiębiorstwa oraz usprawnić pracę.

Czytaj więcej

WMS zintegrowany z automatyka magazynową – korzyści vs koszty

CIRZ_10_2020_21.jpg

Managerowie łańcucha dostaw, a w szczególności kierownicy magazynów, są pod coraz większą presją, aby poprawić produktywność i efektywność w magazynie. W celu osiągnięcia oszczędności kosztów magazynowania, automatyzacja WMS musi być najwyższym priorytetem dla magazynu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama