W jaki sposób controlling wspiera administrację publiczną? Odpowiedzi na łamach czasopisma „Controlling” udzielają B. Gerhardt i A. Wirtz z zarządu okręgu Münster oraz T. Mosiek z BMS Consulting i W. Berens z Westfäliche Wilhelms-Universität.
www.bms-consulting.de
Koncepcja dobrego rządzenia (good governance) stawia przed instytucjami publicznymi wysokie wymagania - otwartość i przejrzystość działania, odpowiedzialność oraz skuteczność i racjonalność zarządzania to zestaw charakterystyk, pod którym podpisaliby się chętnie lokalni politycy. Gorzej z realizacją. Rozwiązaniem może być koncepcja zarządzania wartością wsparta controllingiem.
Kluczowym zadaniem dla controllingu jest zbudowanie systemu budżetowania, dla którego punktem wyjścia jest plan efektów społecznych mierzonych satysfakcją poszczególnych mieszkańców i wpływem ogólnospołecznym. Osiągnięcie zamierzonych efektów wiąże się z realizacją określonego zakresu zadań, co wymaga ustalonego na podstawie norm efektywnościowych i jakościowych zaangażowania zasobów. Tak skonstruowany budżet powinien gwarantować właściwą alokację środków publicznych.
Operacjonalizację strategii jednostki może wspomóc Zrównoważona Karta Wyników, której mierniki będą odzwierciedlać związki przyczynowo-skutkowe między działaniami administracji a efektami społecznymi. Na przykład, w ramach oceny efektów polityki prorodzinnej, badaniu można poddać promocję elastycznego zatrudnienia wśród pracodawców i pracobiorców. Miarami skuteczności działań publicznych będą - w wymiarze indywidualnym - liczba i czas udzielonych konsultacji, zgłoszone zapytania czy jednostkowe koszty poradnictwa, a w skali makro - zmniejszenie wypłat zasiłków, zwiększenie zatrudnienia młodych rodziców i... wysoki przyrost naturalny! Mając do dyspozycji takie argumenty, łatwiej odeprzeć zarzuty o marnotrawienie pieniędzy podatników.