Jednym z nowoczesnych narzędzi zarządzania przedsiębiorstwem jest outsourcing, czyli wydzielenie pewnych funkcji zarządczych z przedsiębiorstwa i przekazanie ich zewnętrznej jednostce gospodarczej. Celem tego wyodrębnienia jest dążenie do wzrostu efektywności działalności przedsiębiorstwa, optymalizacja kosztów i skupienie uwagi zarządzających firmą na zasadniczej działalności gospodarczej.

Dla kogo outsourcing finansowo-księgowy?

Istota i proces outsourcingu

Outsourcing (ang. outside-resource-using) oznacza korzystanie ze źródeł (zasobów) zewnętrznych. Istotą tej koncepcji jest przekazywanie realizacji zadań, funkcji i procesów usługodawcy zewnętrznemu, specjalizującemu się w danej dziedzinie zarządzania. Outsourcing to inaczej zarządzanie zewnętrzne (usługa zewnętrzna, obsługa zewnętrzna).

Outsourcing finansowo-księgowy (FAO, ang. Finance and Accounting Outsourcing) jest to system zarządzania zewnętrznego w formie powierzenia funkcji finansowo-księgowej zewnętrznemu doradztwu rachunkowemu. Okres korzystania ze źródeł zewnętrznych charakteryzuje się długoterminową współpracą z dostawcą usług outsourcingowych (outsourcerem). Celem outsourcingu jest podniesienie efektywności procesów księgowych, wspomagających podstawową działalność, dla której przedsiębiorstwo powstało, takich jak np. świadczenie usług, handel czy produkcja. Outsourcing procesów finansowo-księgowych jest elementem outsourcingu procesów biznesowych (BPO, ang. Business Process Outsourcing). Najczęściej wydzielane procesy biznesowe w przedsiębiorstwie to:

  • rachunkowość, w tym system informacyjno-kontrolny rachunkowości finansowej, podsystem rachunku kosztów, rachunkowość zarządcza i system controllingu;
  • finanse, w tym przepływy pieniężne, zarządzanie wierzytelnościami, zarządzanie wynagrodzeniami, rachunek podatkowy;
  • teleinformatyka, w tym usługi informatyczne, sieci komputerowe, bazy danych;
  • zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym zarządzanie dokumentacją kadrową;
  • logistyka;
  • działalność ogólnozakładowa, w tym usługi ochrony mienia, utrzymania aktywów trwałych;
  • marketing.

Dostawcą usług outsourcingowych może być:

  • zewnętrzna jednostka gospodarcza (np. biuro rachunkowe). Jest to współpraca kontraktowa (umowna), w ramach której dostawca usługi pokrywa ryzyko i znacznie kontroluje procesy finansowo-księgowe;
  • centrum usług wspólnych (SSC, ang. Shared Sercice Center). Jest to współpraca kapitałowa. Przedsiębiorstwo utrzymuje kontrolę nad wydzielonymi procesami biznesowymi i jednocześnie pokrywa całość ryzyka działalności gospodarczej.

Istotę outsourcingu finansowo-księgowego przedstawia rysunek 1.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.