Dynamika zmian rynkowych wymusza na przedsiębiorstwach wprowadzanie racjonalnych zmian, które poprawią funkcjonowanie organizacji w obszarze operacyjnym i strategicznym. Wymagania stawiane przez rynek, klientów, konkurentów i kooperantów powodują, że przedsiębiorstwa muszą stale prowadzić działania pozwalające na zachowanie równowagi pomiędzy ponoszonymi kosztami operacyjnymi i inwestycyjnymi a strumieniem przychodów, nie zapominając przy tym m.in. o podnoszeniu innowacyjności swoich produktów i usług, profesjonalizmie obsługi klienta, dostępności towarów, oczekiwanej przez rynek użyteczności, terminowości dostaw oraz sferze niematerialnej wpływającej na pozycję rynkową przedsiębiorstwa. Tym samym przedsiębiorstwa poszukują rozwiązań organizacyjnych, które pozwalają monitorować procesy w przyjętych założeniach brzegowych. Niektóre firmy upatrują szansy w systemach opartych na zarządzaniu z wykorzystaniem wskaźników efektywności – KPI. Do najczęściej spotykanych systemów wykorzystujących te wskaźniki należą Balance Scorecard i zarządzanie przez cele.

Zarządzanie przez KPI

Idea zarządzania przedsiębiorstwem wykorzystująca Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI) jest z punktu widzenia technicznego łatwiejsza do zastosowania, polega bowiem na takim doborze wskaźników, które wskażą pracownikom cel, do jakiego powinni dążyć oraz zmobilizują ich do aktywizowania określonego działania. Ideą takiego zarządzania jest wyznaczanie celów w głównej mierze operacyjnych, nie zawsze związanych ze strategią firmy, której często brakuje w przedsiębiorstwach, które na danym etapie rozwoju skupiają się na optymalizacji procesów. Wybór KPI jest kluczowy dla takiego monitorowania procesu, który pozwala wychwycić przyczynowo-skutkowość zaplanowanej aktywności i powinien sprowadzać się tylko do takich działań, które są priorytetowe i redukują aktywności, które nie wspierają bądź zmniejszają wydajność. Definiowanie celów przedsiębiorstwa powinno zatem odbywać się zgodnie z zasadą zaproponowaną przez model SMART:

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.