Czy Twój kapitał dobrze pracuje

Tekst otwarty nr 7/2006

Dlaczego warto zarządzać kapitałem obrotowym? Doświadczeniami dzieli się K. Belton z Gallaher Group.

www.accaglobal.com

Podstawowym celem zarządzania kapitałem pracującym jest poprawa struktury przepływów pieniężnych przez redukcję zapasów i należności oraz właściwe kształtowanie zobowiązań wobec dostawców. W ten sposób nie trzeba zaciągać pożyczek na finansowanie bieżącej działalności. Doświadczenia wielu przedsiębiorstw pokazują jednak, iż konieczność efektywnego zarządzania kapitałem obrotowym staje się widoczna dopiero w sytuacji kryzysu płynności finansowej.

Sformalizowanie zarządzania kapitałem pracującym nie musi oznaczać rewolucji. Należy najpierw ocenić efektywność dotychczasowych działań, odpowiadając na kilka pytań. Czy zapasy nie są zbyt wysokie z powodu szerokiego asortymentu produktów? Czy należności spływają w terminach ustalonych w umowach? Czy faktury są opłacane dopiero, gdy dostawca wywiąże się ze swoich zobowiązań?

Kolejnym krokiem będzie zmiana sposobów sterowania poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów. Zapasy można zredukować dzięki wprowadzeniu modelu zarządzania dokładnie na czas (JIT) czy sterowania produkcją Kanban. Należy przy tym zachować równowagę między efektywnością a ryzykiem. Wyższe zapasy wiążą środki pieniężne, ale redukują zagrożenie zastoju w produkcji lub sprzedaży. Należności oraz zobowiązania powinny być modelowane przez właściwe kształtowanie warunków umów i budowanie relacji z poszczególnymi kooperantami.

Warto także pamiętać, iż poprawa struktury przepływów pieniężnych znajduje odzwierciedlenie w cenach akcji i ratingu jednostki, dając możliwość pozyskania kapitału na korzystniejszych warunkach. To powinno przekonać menedżerów do zmian.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.