Controlling w ubezpieczeniach

Tekst otwarty nr 10/2008

Czym powinien charakteryzować się model controllingu instytucji ubezpieczeniowych? Odpowiedzi szukają M. Wiegard i S. Homann - szwajcarscy konsultanci z Horváth & Partners.

www2.horvath-partners.com

Tłuste lata ubezpieczycieli minęły bezpowrotnie, a z nimi charakterystyczna dla tej działalności autonomia działów i agentów jednostki odpowiedzialnych za poszczególne grupy usług. Aby móc zarządzać ryzykiem w skali całej instytucji, konieczna stała się lepsza koordynacja działań, za którą odpowiada controlling.

Po pierwsze, systemy informacyjne ubezpieczycieli wymagają konsolidacji i podporządkowania rachunkowości. Odizolowanie rachunku aktuarialnego i zarządzania ryzykiem od ewidencji gospodarczej prowadzi do wypaczonej oceny opłacalności świadczonych usług. Po drugie, koszty muszą być ujmowane w przekroju umów, ponieważ tylko wówczas składki płacone przez klientów będą zarówno rekompensowały transfer ryzyka, jak i odzwierciedlały nakłady ponoszone przez instytucję. Odrębne sterowanie kosztami pozyskania klientów, administracyjnymi oraz likwidacji szkód powodowało podejmowanie w tych obszarach wielu decyzji finansowych niekorzystnych z punktu widzenia całej organizacji. W końcu dział controllingu instytucji ubezpieczeniowych powinien stać się rodzajem centrum usługowego dla wewnętrznych klientów organizacyjnych. Okazuje się bowiem, iż rozpowszechniony zdecentralizowany model controllingu był ostoją biurokracji, wymagał znacznych nakładów finansowych, sprzyjał wielokrotnemu tworzeniu od zera niemal identycznych rozwiązań dla każdego segmentu działalności, a także uniemożliwiał integrację sygnałów z analiz rynkowych, statystycznych i kosztowych w jednym spójnym modelu decyzyjnym.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.