Controller centralnie sterowany

Tekst otwarty nr 7/2008

Jak rozdzielić kompetencje controllerów w grupie kapitałowej? Doświadczeniami austriackich koncernów, inwestujących w krajach Europy Środkowowschodniej, dzielą się C. Göllner i I. Grahsl z Contrast Management Consulting.

www.controlling-portal.org

Rozważając, jaki model controllingu - zcentralizowany czy nie - sprawdza się lepiej we współczesnych przedsiębiorstwach, zazwyczaj akcentuje się argumenty na korzyść zwiększenia autonomii działania. Jednak doświadczenia wielu grup kapitałowych pokazują, że pozostawienie planowania i kontroli w gestii jednostki dominującej przynosi widoczne korzyści.

Po pierwsze, centralizacja sprzyja wzrostowi globalnej efektywności działania. Dzieje się tak dlatego, iż controllerzy ze spółek-córek mają skłonności do wspierania decyzji korzystnych dla „własnego” przedsiębiorstwa - co nie zawsze jest optymalnym rozwiązaniem w skali koncernu. Po drugie, centralizacja oznacza wzrost przejrzystości działania całej grupy kapitałowej. Z jednej bowiem strony zapewnia się jednolitość metod pomiaru wyników spółek zależnych, a z drugiej - informacje trafiają wprost do centralnego zarządu. W końcu, koncentracja uprawnień pozwala na uniknięcie kosztów długotrwałych często negocjacji między spółką-matką a spółkami-córkami, dotyczących zasad alokacji zasobów czy wysokości cen transferowych.

Oczywiście decentralizacja nie jest pozbawiona zalet. Powoduje likwidację wąskich gardeł decyzyjnych w spółce dominującej, skraca czas reakcji na potrzeby rynków lokalnych i zmniejsza opór wobec wdrażania zaleceń controllerów - nienarzuconych w tym przypadku przez centralę.

Wydaje się zatem, iż najkorzystniejszym rozwiązaniem jest zarezerwowanie controllingu strategicznego oraz tworzenie modelowych rozwiązań w zakresie zarządzania jakością dla spółki dominującej. Natomiast poprzez oddelegowanie doświadczonych controllerów do oddziałów możliwe jest wykształcenie na szczeblu lokalnym samodzielnych i w pełni odpowiedzialnych komórek controllingu operacyjnego.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.