W praktyce wykorzystywanych jest wiele metod zarządzania. Jedną z nich, znajdującą zastosowanie w sektorze publicznym, jest budżetowanie zadaniowe. Umożliwia ono racjonalizację wydatków publicznych oraz przyczynia się do wzrostu skuteczności i efektywności realizowanych zadań.
Budżetowanie zadaniowe stanowi główną część systemu wieloletniego planowania strategicznego, zapewniającą racjonalną alokację i efektywne wykorzystanie środków publicznych za pośrednictwem rozbudowanej struktury celów i zadań1. Jest ono uważane za metodę zarządzania gwarantującą kontrolę wykorzystania środków publicznych, zorientowaną na rezultaty. Wymaga ona zarówno odpowiedniego zrównoważenia nakładów i efektów w ramach zastosowanych narzędzi controllingowych, jak i uwzględnienia aktywnej roli wykonawców oraz znaczenia decentralizacji i odpowiedzialności.
Budżetowanie zadaniowe wymaga dłuższego okresu doskonalenia rozwiązań w obszarach procedur postępowania, określających2:
→ sposób sporządzania planów budżetowych obejmujących zadania, preliminarze środków finansowych, harmonogramy działań i wykonawców,
→ systemowe rozwiązania w zakresie wykorzystania rachunku ekonomicznego,
→ zmienność funkcji, zadań i wskaźników,
→ kompetencje w zakresie podejmowania decyzji i dysponowania środkami budżetowymi,
→ sposób prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej,
→ stosowane narzędzia analizy i kontroli.
Budżetowanie zadaniowe realizuje wiele zasad nowego zarządzania publicznego, takich jak3:
→ orientacja na osiąganie wyników kosztem orientacji na procesy,
→ przejście od tradycyjnej administracji publicznej w kierunku modelu kładącego nacisk na personalną odpowiedzialność kierownictwa,
→ wola odejścia od klasycznej biurokracji w kierunku stworzenia bardziej elastycznych warunków zatrudnienia, pracy i organizacji,
→ jasno wytyczone cele stawiane przed organizacją, pracownikami oraz możliwy do oceny za pomocą mierników zakres ich realizacji,
→ ocena programów publicznych według zasady 3E: oszczędność, efektywność i skuteczność (ang. economy, efficiency, effectiveness),
→ poddanie ocenie rynkowej części zadań realizowanych przez sektor publiczny,
→ dążenie w kierunku ograniczania funkcji pełnionych przez władze publiczne poprzez prywatyzację.
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.