Zarządzanie procesami biznesowymi (BPM – ang. Business Process Management) jest usystematyzowanym podejściem do usprawniania organizacji. Wokół niego narosło jednak sporo mitów. Wbrew rozpowszechnionym przekonaniom, nie wymaga zakupu specjalistycznego oprogramowania. Nie jest również prawdą, iż zwykle wpływa głównie na sferę IT (poprzez wprowadzanie automatyzacji). Ponadto główne korzyści dla przedsiębiorstwa z modelowania procesów biznesowych często wcale nie wynikają ze znacznych modyfikacji istniejącego przebiegu procesów. W artykule zaprezentowano podstawowe informacje o BPMN z perspektywy wykorzystania w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Czym jest i do czego służy BPMN?
Jak wynika już z tytułu, skrót BPMN to akronim. Można go rozumieć jako pewien ustandaryzowany, graficzny język, służący do modelowania (przedstawiania) procesów. Został on ustandaryzowany, co oznacza, iż dana mapa procesu zostanie zrozumiana w ten sam sposób przez każdego znającego ten język. Język ten nie posługuje się literami, wyrazami czy zdaniami, lecz elementami graficznymi, takimi jak strzałki, zaokrąglone prostokąty, romby czy kółka. Komunikat wyrażony językiem obrazkowym jest łatwiejszy do zrozumienia i przyswojenia zgodnie z zasadą, iż jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. Schematy opisujące procesy biznesowe nazywane są często mapami procesów.
Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.