W obliczu niestabilnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, menedżerowie muszą sobie uświadomić konieczność ciągłych modyfikacji form dialogu i przejścia od konfrontacji do szeroko pojętej komunikacji, koordynacji i negocjacji na zasadach współodpowiedzialności, kreowania nowej kultury zarządczej. Świat się zmienia, a kluczem do pozostania konkurencyjnym jest odpowiednia reakcja. Wsparta sprawdzonymi metodami i narzędziami, jak reengineering i benchmarking, które mają na celu poprawę procesów i funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Czym jest reengineering?
Reengineering jest metodą polegającą na gruntownym przekształceniu procesów przedsiębiorstwa, która ma na celu poprawę jego funkcjonowania. Często realizuje się tą metodę poprzez wprowadzenie do jednostki gospodarczej nowych technologii informacyjnych, które zastępując tradycyjne formy funkcjonowania organizacji pozwalają na zmniejszenie nakładów oraz efektywniejsze wykorzystanie zasobów. Wprowadzenie tej metody do przedsiębiorstwa wiąże się ze zmianami organizacyjnymi, dlatego ważną rolę powinien odgrywać czynnik ludzki. Reengineering ma na celu poprawę efektywności w krótkim czasie poprzez szybkie i radykalne przeprojektowanie procesów zachodzących w organizacji.
Koncepcja reengineeringu
Reengineering zakłada radykalny sposób myślenia i postępowania całej kadry kierowniczej i pracowników przedsiębiorstwa, koncentrując się na takim ukształtowaniu procesów zarządzania podmiotem, przy którym koszty maleją w sposób decydujący, w sposób zasadniczy ulega poprawie poziom obsługi interesariusza oraz w sposób istotny ulegają skróceniu czasy obsługi klientów. Aby ta koncepcja przyniosła oczekiwane rezultaty, należy przestrzegać warunków jej zastosowania, co przedstawiono na rysunku 1.
Równie ważne jest, aby ludzie stanowili dobrze pracującą grupę, zgrany zespół. Dzięki temu można sprawniej wprowadzić radykalne zmiany, realizować nowe projekty, zarządzać w ramach ośrodków odpowiedzialności oraz procesowo. Niezbędna również wydaje się wiedza o potrzebach interesariuszy, które są zmienne, wobec czego powinny być na bieżąco badane i poddawane analizie.
Wady i zalety metody reengineeringu
Reengineering, jak każda inna koncepcja, może być stosowana przez przedsiębiorstwo na określonych zasadach. Koncepcja ta wyróżnia się zarówno zaletami, jak i posiada swoje wady, które przedstawiono w tabeli 1.
Reengineering w przedsiębiorstwie – teoria w kierunku praktyki
Reengineering w jednostce gospodarczej może obejmować różne fazy działania: od całkowitej zmiany organizacji pracy, po eliminowanie ewentualnego marnotrawstwa. Obejmuje to wiele faz, lecz wszystko rozpoczyna się od wyboru jednego konkretnego procesu. Proces zwykle obejmuje szereg pojedynczych działań, które należy prawidłowo koordynować. To działanie procesowe, obejmujące również budżetowanie, kończy się na wdrożeniu nowego rozwiązania i mierzeniu rezultatów jego wprowadzenia. Głównym celem całego projektu ma być poprawa funkcjonowania przedsiębiorstwa, która ma na celu efektywniejsze, skuteczniejsze prowadzenie działalności gospodarczej, osiąganie wyższych wyników z prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności. Jest to determinowane dobrze przeprowadzonym procesem reengineeringu, skutkującym optymalizacją procesów.
Reengineering w przedsiębiorstwie może być realizowany poprzez wykorzystywanie teorii w praktycznych działaniach, takich jak: wdrażanie polityki zarządzania ryzykiem, wdrażanie nowych zasad wynagradzania, premiowania i motywowania pracowników, wdrażanie polityki zarządzania talentami, wykorzystywanie nowoczesnych rachunków kosztów (rachunek cyklu życia produktu, rachunek kosztów procesowych, wielostopniowy i wieloblokowy rachunek marż).
Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.