Niestety, ani prowadzenie działalności, ani jej likwidacja nie są w Polsce procesami szybkimi, łatwymi i przyjemnymi. Likwidacja działalności wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu formalności oraz pamiętania o różnych aspektach podatkowych. Dlatego warto przyjrzeć się temu tematowi i zastanowić, jak wygląda proces zamknięcia firmy, a także w jaki sposób prawidłowo rozliczyć VAT oraz podatek dochodowy. O tych aspektach i nie tylko przeczytają Państwo w niniejszym artykule.
Likwidacja działalności – spis z natury dla celów podatku dochodowego (PIT)
Podatnik likwidujący swoją działalność w pierwszej kolejności powinien dokonać spisu z natury (remanentu) dla celów podatku dochodowego na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Dotyczy to przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. W spisie z natury muszą oni ująć:
- towary handlowe,
- materiały (surowce) podstawowe oraz pomocnicze,
- półwyroby,
- produkcję w toku,
- wyroby gotowe,
- braki i odpady, które pozostaną na stanie w dniu likwidacji działalności.
Likwidacyjny spis z natury dla celów PIT powinien jednak obejmować nie tylko towary, które znajdują się fizycznie w firmie, lecz również te, które są własnością przedsiębiorcy, a w dniu sporządzenia spisu znajdują się poza firmą. Remanent przygotowywany dla celów podatku PIT nie musi mieć żadnego konkretnego wzoru. Może to być spis sporządzony w zwykłym pliku Word, lecz powinien zawierać ustawowo określone elementy (patrz par. 25 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów). Niezbędne elementy, jakie powinny się znaleźć w spisie z natury, to:
- nazwa firmy, czyli imię i nazwisko właściciela przedsiębiorstwa;
- data sporządzenia spisu;
- kolejny numer pozycji arkusza spisu z natury;
- szczegółowe określenie składników spisu;
- jednostka miary;
- ilość stwierdzona podczas spisu;
- cena za jednostkę miary (w złotych i groszach);
- wartość wynikająca z przemnożenia ilości towaru przez cenę jednostkową;
- łączna wartość spisu z natury;
- klauzula „Spis zakończono na pozycji...";
- podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela firmy (wspólników).
Należy pamiętać, że sporządzonego spisu z natury dla celów PIT nie składa się do urzędu skarbowego. Nie wynika również z niego kwota podatku dochodowego do zapłaty. Remanent likwidacyjny zamyka KPiR jako ostatni wpis w księdze, nawet jeśli wynosi 0. Jego wartość brana jest pod uwagę przy wyliczeniu podatku PIT w deklaracji rocznej.
Podatnicy opodatkowani na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku sporządzania spisu z natury. W przypadku likwidacji działalności lub wystąpienia wspólnika ze spółki ryczałtowcy muszą sporządzić jedynie wykaz składników majątku w oparciu o art. 24 ust. 3a ustawy o PIT, który jest drugim punktem na naszej liście.
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.