Niestety, ani prowadzenie działalności, ani jej likwidacja nie są w Polsce procesami szybkimi, łatwymi i przyjemnymi. Likwidacja działalności wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu formalności oraz pamiętania o różnych aspektach podatkowych. Dlatego warto przyjrzeć się temu tematowi i zastanowić, jak wygląda proces zamknięcia firmy, a także w jaki sposób prawidłowo rozliczyć VAT oraz podatek dochodowy. O tych aspektach i nie tylko przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Likwidacja działalności gospodarczej – proces, formalności, aspekty podatkowe

Likwidacja działalności – spis z natury dla celów podatku dochodowego (PIT)

Podatnik likwidujący swoją działalność w pierwszej kolejności powinien dokonać spisu z natury (remanentu) dla celów podatku dochodowego na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Dotyczy to przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. W spisie z natury muszą oni ująć:

  • towary handlowe,
  • materiały (surowce) podstawowe oraz pomocnicze,
  • półwyroby,
  • produkcję w toku,
  • wyroby gotowe,
  • braki i odpady, które pozostaną na stanie w dniu likwidacji działalności.

Likwidacyjny spis z natury dla celów PIT powinien jednak obejmować nie tylko towary, które znajdują się fizycznie w firmie, lecz również te, które są własnością przedsiębiorcy, a w dniu sporządzenia spisu znajdują się poza firmą. Remanent przygotowywany dla celów podatku PIT nie musi mieć żadnego konkretnego wzoru. Może to być spis sporządzony w zwykłym pliku Word, lecz powinien zawierać ustawowo określone elementy (patrz par. 25 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów). Niezbędne elementy, jakie powinny się znaleźć w spisie z natury, to:

  • nazwa firmy, czyli imię i nazwisko właściciela przedsiębiorstwa;
  • data sporządzenia spisu;
  • kolejny numer pozycji arkusza spisu z natury;
  • szczegółowe określenie składników spisu;
  • jednostka miary;
  • ilość stwierdzona podczas spisu;
  • cena za jednostkę miary (w złotych i groszach);
  • wartość wynikająca z przemnożenia ilości towaru przez cenę jednostkową;
  • łączna wartość spisu z natury;
  • klauzula „Spis zakończono na pozycji...";
  • podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela firmy (wspólników).

Należy pamiętać, że sporządzonego spisu z natury dla celów PIT nie składa się do urzędu skarbowego. Nie wynika również z niego kwota podatku dochodowego do zapłaty. Remanent likwidacyjny zamyka KPiR jako ostatni wpis w księdze, nawet jeśli wynosi 0. Jego wartość brana jest pod uwagę przy wyliczeniu podatku PIT w deklaracji rocznej.

Podatnicy opodatkowani na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku sporządzania spisu z natury. W przypadku likwidacji działalności lub wystąpienia wspólnika ze spółki ryczałtowcy muszą sporządzić jedynie wykaz składników majątku w oparciu o art. 24 ust. 3a ustawy o PIT, który jest drugim punktem na naszej liście.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wakacje składkowe w praktyce

Wakacje składkowe w praktyce

Już niedługo przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z nowego rodzaju ulgi w opłacaniu składek ZUS – tzw. wakacji składkowych. Rozwiązanie to polega na możliwości skorzystania w jednym wybranym miesiącu ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne (w tym dobrowolne ubezpieczenie chorobowe) oraz Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Takie zwolnienie ma charakter dobrowolny. Przedsiębiorca sam zdecyduje, czy i kiedy będzie chciał je zastosować.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Faktury korygujące zgodnie z aktualnym stanem prawnym

Faktury korygujące zgodnie z aktualnym stanem prawnym

Faktury korygujące są często występującym dokumentem, który jest wystawiany z uwagi na pojawiające się różnego rodzaju okoliczności po wystawieniu faktury pierwotnej. Sytuacje, w których występuje konieczność wystawienia faktury korygującej, oraz zasady jej rozliczenia zostały obszernie opisane w ustawie o podatku od towarów i usług.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.