Compliance w tłumaczeniu na język polski oznacza zgodność. Compliance to zapewnienie zgodności działalności z normami, zaleceniami lub stosownymi praktykami.
Zadaniem systemu compliance w przedsiębiorstwie jest zapewnienie zgodności działania z obowiązującym prawem oraz innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania, w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji.
Występujące w otoczeniu przedsiębiorstwa zagrożenia związane z częstymi zmianami regulacji prawnych z zakresu podatków, finansów i rachunkowości, jak również odpowiedzialność karna członków zarządu i przedsiębiorstwa za działania niezgodne z prawem, stawia przed podmiotami gospodarczymi szereg wyzwań związanych z dostosowaniem (zapewnieniem zgodności) działalności gospodarczej do wymogów ustawodawcy. Zgodność z obowiązującymi przepisami powinna być zapewniona w szczególności w obszarze rachunkowości i podatków ze względu na dotkliwe sankcje związane z nieprzestrzeganiem obowiązujących przepisów. Do zapewnienia tej zgodności wykorzystywane są narzędzia compliance, które mają na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa zawieranych kontraktów biznesowych oraz minimalizację ryzyka sankcji karnych ponoszonych przez przedsiębiorstwo i osoby wchodzące w skład zarządu za niedochowanie należytej staranności.
Compliance w przedsiębiorstwie
W przypadku przedsiębiorstw, przez compliance rozumiemy taką organizację przedsiębiorstwa, poprzez stworzenie odpowiedniej struktury i stosowanie środków compliance, której skutkiem będzie redukcja do minimum ryzyka wystąpienia wszelakich nieprawidłowości mogących powstać wskutek działania osób związanych z przedsiębiorstwem lub partnerów handlowych, a polegających na złamaniu obowiązujących regulacji prawnych, regulacji przyjętych przez przedsiębiorstwo dobrowolnie lub na działaniu niezgodnym z ogólnie przyjętymi standardami etyczno-moralnymi.
Wdrożenie i przestrzeganie compliance umożliwia: zmniejszenie ryzyka wynikającego z niedopatrzeń i niedostosowania się do nowych norm prawnych, jak również uniknięcie odpowiedzialności karnej, cywilnej i karnoskarbowej, zwiększenie zaufania klientów, udziałowców i akcjonariuszy, uniknięcie strat związanych z wizerunkiem przedsiębiorstwa.
Compliance wykrywa braki zgodności w całym przedsiębiorstwie i projektuje mechanizmy, które pomogą im zapobiegać, w firmie wprowadzone zostają odpowiednie mechanizmy kontrolne.
Wdrożenie compliance
W celu skutecznego wdrożenia systemu compliance, który będzie przynosił organizacji korzyści i chronił przed negatywnymi konsekwencjami, powinien zostać stworzony system działający na dwóch płaszczyznach: wewnętrznej i zewnętrznej.
Działania wewnętrzne powinny obejmować przygotowanie stosownych regulaminów i kodeksów postępowania, wymienione regulacje przyjęte do stosowania w formie uchwały zarządu spółki obowiązują na wszystkich poziomach kadrowych, począwszy od kadry kierowniczej, wszyscy pracownicy powinni być edukowani w zakresie swoich obowiązków, tak aby wiedzieli, że podejmowane przez nich decyzje oddziałują na całe przedsiębiorstwo i mogą mieć wymierne konsekwencje prawne.
Działania zewnętrzne w zakresie compliance polegają przede wszystkim na uczciwości wobec klientów, kontrahentów oraz instytucji prawnych. Wszelkie zawierane umowy powinny być zgodne z prawem, przedsiębiorstwo musi dbać o ochronę danych osobowych i zachowanie tajemnic zawodowych. Istotne jest też zwalczanie prób manipulacji, w szczególności finansowych oraz działania etyczne organizacji.
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.