Jestem w Alpach. Słońce pięknie świeci, warunki narciarskie są rewelacyjne i szykuję się do kolejnego zjazdu, kiedy nagle z kieszeni mojej kurtki dochodzi dźwięk dzwonka telefonicznego. Dzwoni mój bezpośredni menedżer. Czy miał prawo do mnie zadzwonić podczas mojego urlopu, czy ja miałam obowiązek odebrać i jakie mogą być konsekwencje takiego telefonu?
Korzystanie z płatnego urlopu wypoczynkowego jest podstawowym i niezbywalnym prawem pracownika. Co więcej, nie może się on zrzec prawa do urlopu. Mowa tutaj oczywiście o osobach zatrudnionych na umowę o pracę. W każdym innym wariancie współpracy kwestia prawa do płatnych dni wolnych może być podstawą negocjacji zarówno na początku, jak i w trakcie świadczenia usług.
Urlopu udzielamy na wniosek pracownika. Aby mógł się on udać na odpoczynek, my, jako pracodawca, musimy wyrazić na to zgodę. Jest tak również, o czym dużo osób nie wie, w wypadku urlopu na żądanie. W obu sytuacjach pracownik powinien poczekać na udzielenie urlopu przez przełożonego.
Tak samo jak możemy odmówić udzielenia w określonym terminie urlopu, mamy prawo odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego i nakazać mu niezwłoczne stawienie się w miejscu pracy.
Oczywiście, informując pracownika o konieczności powrotu do pracy, musimy wziąć pod uwagę, dokąd wyjechał na urlop i ile czasu realnie potrzebuje na powrót.
Jak odwołać pracownika z urlopu
Nie ma przepisów, które jednoznacznie określają procedurę i formę odwołania pracownika z urlopu. Należy jednak założyć, iż powinny być one jednoznaczne i nie budzić żadnych wątpliwości ze strony pracownika. Najlepiej zatem opisać je w wewnątrzzakładowych dokumentach, np. regulaminie pracy lub układzie zbiorowym.
Jeśli większość pracowników posiada telefon służbowy, odwołanie z urlopu może nastąpić przez telefon, e-mail lub inną wiadomość tekstową. Forma kontaktu z pracownikiem powinna być tak dobrana, aby z jak największym prawdopodobieństwem dotarła bezpośrednio do niego. Musimy bowiem założyć, że w trakcie urlopu pracownik nie ma obowiązku sprawdzać ani firmowej, ani nawet prywatnej poczty elektronicznej, posiadać całodobowego dostępu do internetu, czy odbierać telefonu.
Jeżeli konkretna forma odwołania pracownika z urlopu jest jasno określona, np. w regulaminie pracy (warto sprawdzić to w dziale HR) lub jesteśmy w stanie wykazać, że w organizacji istnieje konkretny, powszechnie wykorzystywany i akceptowany przez zespół sposób komunikacji z pracownikiem w trakcie jego nieobecności w firmie, łatwiej będzie nam wybrać odpowiednią formę dotarcia do naszego handlowca.
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu