Czego dotyczy dyrektywa Omnibus? Jakie obowiązki nakłada ona na przedsiębiorców? Jakie mogą być konsekwencje braku przestrzegania nowych wymogów?
Wraz z nowym rokiem (tj. 1 stycznia 2023 roku) rozpoczęło się obowiązywanie przepisów trzech dyrektyw wspólnotowych, odnoszących się bezpośrednio do sytuacji konsumentów oraz m.in. sposobu informowania konsumentów o cenach nabywanych produktów. Mowa tutaj o: dyrektywie towarowej1, dyrektywie cyfrowej2 oraz tzw. dyrektywie omnibus3.
Najdonioślejszą z punktu widzenia zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorców cyfrowych staje się dyrektywa omnibus, która w istotny sposób rewiduje zasady odnoszące się chociażby do sposobu informowania konsumentów o cenach produktów. Dotychczas bowiem obowiązki przedsiębiorców w tym zakresie sprowadzały się zasadniczo do podawania ceny produktu oraz ceny za określoną jednostkę miary danego produktu. Dyrektywa, mając przede wszystkim na uwadze liczne nadużycia przedsiębiorców w kontekście informowania o obniżkach i rabatach, wprowadza szereg usprawnień mających na celu wyeliminowanie „patologii rabatowej”, z którą konsumenci mierzą się głównie w okresie obniżek sezonowych, takich jak Black Friday.
Z uwagi na specyfikę funkcjonowania dyrektyw w porządkach prawnych poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej, państwa te (w tym również Polska) były zobowiązane do implementacji (wdrożenia) wspomnianych przepisów odpowiednio:
→ do dnia 1 lipca 2021 roku - w odniesieniu do dyrektywy towarowej oraz dyrektywy cyfrowej oraz
→ do dnia 28 listopada 2021 roku - w odniesieniu do dyrektywy omnibus.
W Polsce implementacja przepisów dyrektyw niestety została dokonana z pewnym opóźnieniem (co nie było przypadkiem odosobnionym w kontekście innych państw członkowskich). Niemniej, mając na uwadze aktualne orzecznictwo TSUE4, konsumenci pomimo braku wdrożenia przepisów do polskiego porządku prawnego mogli oczekiwać ich respektowania w indywidualnych sprawach (przede wszystkim w kontekście ewentualnego sporu sądowego z przedsiębiorcą)5.
Ostatecznie przepisy dyrektyw zostały zaimplementowane do polskiego porządku prawnego w ramach czterech kluczowych ustaw:
→ Ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta;
→ Ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów;
→ Ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym; oraz
→ Ustawy z dnia 9 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług.
Ustawy implementujące dyrektywę omnibus wprowadziły do polskiego porządku prawnego szereg istotnych zmian, obejmujących obowiązki informacyjne, których bezwzględne wykonywanie wymagane jest od przedsiębiorców, którzy oferują towary, treści i usługi cyfrowe konsumentom.
Wśród najważniejszych nowości legislacyjnych znalazły się: obowiązek przejrzystego informowania o zasadach plasowania ofert w wynikach wyszukiwania; obowiązek podania konsumentowi danych kontaktowych (w tym numeru telefonu); a także obowiązki informacyjne dotyczące cen towarów i usług oraz opinii konsumenckich, które z uwagi na to, że mogą rodzić wątpliwości natury praktycznej, omówione zostaną w niniejszym opracowaniu.
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.