W powszechnej opinii biuro rachunkowe zobowiązując się do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, bierze na siebie również obowiązek doradztwa podatkowego. Nic bardziej mylnego. Jeśli w samej treści umowy nie ma postanowienia nakładającego na biuro rachunkowe obowiązku świadczenia usług prawnych, nie istnieje żaden przepis prawa nakładający na księgową czy biuro rachunkowe obowiązku świadczenia usług prawnych. W niniejszym artykule wskazujemy, jakie obowiązki w tym zakresie ma biuro rachunkowe oraz jakie konsekwencje może mieć świadczenie takiego doradztwa przez księgową.
Zakres obowiązków wyznacza umowa z klientem
O zakresie obowiązków biura rachunkowego decyduje przede wszystkim umowa zawarta z klientem. Najczęściej dotyczy ona świadczenia usług, takich jak: prowadzenie ksiąg handlowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, rejestru VAT, ewidencji środków trwałych, sporządzania sprawozdań finansowych, przesyłania do urzędu skarbowego odpowiedniego pliku JPK_VAT itp. Z reguły umowy nie obejmują swoim zakresem świadczenia usług prawnych.
Obowiązki niewyrażone wprost w umowie
Dokonując wykładni oświadczenia woli, nie można poprzestać tylko na literalnym brzmieniu kontraktu, lecz należy uwzględniać także przepis art. 56 Kc, który wskazuje, że czynność prawna (tj. również umowa) wywołuje nie tylko skutki w niej wyrażone, lecz również te, które wynikają z ustawy, z zasad współżycia społecznego i z ustalonych zwyczajów. Równie ważny jest przepis przewidujący, że w umowach należy badać, jaki był zamiar stron i cel umowy, a nie opierać się na jej dosłownym brzmieniu (art. 65 § 2 Kodeksu cywilnego).
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.