Bardzo często przygotowując jakiś raport w programie Excel przychodzi nam przedstawić pewne dane na wykresie. Kiedy jednak dane te są zgromadzone w tabeli przestawnej, albo stworzenie wykresu wymaga wcześniej pewnego podsumowania tych danych, to z pomocą przyjść nam mogą wykresy przestawne. Częstym przykładem wykorzystania wykresów przestawnych jest analiza danych sprzedażowych i potrzeba ich zwizualizowania na wykresie.

Tworzenie wykresów przestawnych

Jest kilka możliwości tworzenia wykresów przestawnych. Jeżeli mamy już gotową tabelę przestawną, wystarczy kliknąć w dowolnym jej miejscu i ze wstążki z karty „Wstawianie” wybrać żądany przez nas typ wykresu (jak przy wstawianiu wykresu standardowego). Wstawiony wtedy zostanie wykres przestawny. Można też w tabeli przestawnej wybrać na wstążce na karcie „Analiza tabeli przestawnej” narzędzie „Wykres przestawny”, a następnie w oknie, które się pojawi – wybrać odpowiedni typ wykresu. Obydwa te sposoby są w pełni poprawne i dadzą nam dokładnie taki sam efekt.

W przypadku, kiedy nie mamy gotowej tabeli przestawnej, możemy od razu nakazać Excelowi wstawienie wykresu przestawnego. W tym celu na wstążce należy wybrać na karcie „Wstawianie” opcję „Wykres przestawny”. Zostanie wtedy utworzony zarówno wykres przestawny, jak i tabela przestawna. Przykładowy wykres przestawny, wraz z tabelą przestawną, pokazany został na rysunku 1. Pokazuje on wartość sprzedaży poszczególnych towarów w poszczególnych kwartałach jednego roku.

Warto zauważyć, że wykres przestawny nie wyświetla sum częściowych ani sum końcowych, mimo że wyświetlają się one w tabeli przestawnej.

Właściwości wykresów przestawnych

Na pierwszy rzut oka, wykres przestawny nie różni się zbytnio od wykresu standardowego. Możemy jedynie zauważyć dodatkowe szare przyciski, znajdujące się na wykresie, które zostaną omówione poniżej.

Faktycznie, jeśli chodzi o formatowanie czy modyfikowanie wykresu przestawnego do dyspozycji są praktycznie te same narzędzia, co na wykresie standardowym. Znaleźć je możemy m.in. na wstążce na kartach „Projektowanie” oraz „Formatowanie”. Nie powinno więc sprawić trudności ani dodanie tytułu czy etykiet danych do wykresu, ani zmiana kolorów itp.

Spróbujmy przypatrzeć się więc kwestiom, które mogą nie być od razu tak do końca oczywiste.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Planowanie produkcji w Excelu

CiRZ_5-6_57.jpg

Czy twoja firma albo branża jest specyficzna? Z pewnością. Twój proces planowania również. Jednak wiele firm wspólnie może powiedzieć „mamy problem z planowaniem”, a może nawet bardziej „nie mamy planowania”. Jak się okazuje znaczna część firm korzysta z systemów klasy ERP, ale wciąż bardzo mała liczba wykorzystuje moduł produkcyjny, a tym bardziej planowanie. Dlaczego tak się dzieje? Właśnie ze względu na specyfikę procesu planowania.

Czytaj więcej

Model analizy efektywność inwestycji w akcje spółki

CiRZ_5-6_37.jpg

W niniejszym artykule prezentujemy kompleksowy model, który w uniwersalny sposób łączy ocenę z perspektywy wejścia, utrzymywania i wyjścia z inwestycji oraz umożliwiający porównywanie danej klasy aktywów pod względem zakładanych parametrów inwestycji.

Czytaj więcej

Marża, narzut, koszty, zysk oraz obroty na przykładzie e‑commerce

CiRZ_5-6_33.jpg

Bardzo często prowadząc firmę (może to być sklep internetowy oferujący dowolny rodzaj usług czy towarów, ale też każdy inny rodzaj działalności) stajemy przed pytaniem, czy nasza działalność jest opłacalna. Na takie pytanie odpowiadają również analitycy, pracownicy działów finansowych itp. W niniejszym artykule zobaczymy, jak obliczać niektóre wielkości wykorzystując Excela, tak aby nie tylko ocenić opłacalność danego biznesu, ale również zdecydować, ile towarów trzeba sprzedać, aby osiągnąć zakładany zysk (lub też ile towarów trzeba sprzedać, aby „wyjść na zero”).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama