Ścieżka wielu użytkowników Excela jest podobna. Najpierw poznajemy coraz dziwniejsze funkcje. Potem zaprzyjaźniamy się z VBA. Następnie wykorzystujemy tę wiedzę, aby pomóc innym. A potem próśb o pomoc jest zbyt wiele i chcielibyśmy móc jakoś wysłać fragment naszej wiedzy komuś w prezencie. I do tego służą dodatki w Excelu.
Jesteś znawcą Excela. Nie, to mało powiedziane. Excela masz w małym palcu. Wiesz o nim wszystko. VLOOKUP czy PIVOT to imiona twoich dzieci. Oczywiście, że znasz VBA, bo na tym poziomie byłby wstyd przed rodzicami, gdyby zabrakło ci tej wiedzy. Makra piszesz z zamkniętymi oczami. Ale tworzenie tylko dla siebie to za mało, a rozsyłanie mailem arkuszy kalkulacyjnych z instrukcją co, gdzie kliknąć, już cię nie bawi. Chcesz wejść na wyższy poziom pomagania ludziom w Excelu. Chcesz wybudować sobie pomnik trwalszy niż ze spiżu.
Albo po prostu masz bardzo fajne makro lub niesamowicie przydatną funkcję swojego autorstwa i nie chcesz każdorazowo uruchamiać skoroszytu, w którym jest ten konkretny kod VBA. W każdym z powyższych przypadków możesz pokusić się o stworzenie dodatku do Excela. Będzie to plik z zapisanym kodem VBA, który uruchomi się w tle przy każdym otwarciu Excela.
Po co tworzyć dodatki do Excela? Aby ułatwić użytkownikom naszego kodu korzystanie z niego. Bez względu na to, jak zaplanujemy działanie naszego dodatku, zainstalowany dodatek uruchomi się automatycznie przy włączeniu Excela. Ponadto będzie on działać w tle, w sposób niewidoczny nawet dla średniozaawansowanych użytkowników. Wszelkie arkusze dodatku będą ukryte, bez możliwości ich wyświetlania. Jeśli nasz kod VBA dokonuje jakichś zmian w pliku dodatku, zapytanie o ich zapisanie nie jest wyświetlane. Możemy dodatkowo zabezpieczyć naszą aplikację hasłem, żeby uniemożliwić zmienianie jej, także przypadkowe. Wszystko to sprawia, że znacząco maleje ryzyko pomyłkowego uszkodzenia naszej pracy przez użytkownika, a tym samym konieczności rozwiązywania problemów lub wystąpienia dyskomfortu przy korzystaniu z naszego kodu.
Dodatek to idealne narzędzie do pomagania innym użytkownikom Excela, a zarazem doskonały sposób korzystania z rozwiązań stworzonych przez innych. Pamiętam, jak stworzyłem dodatek, oszczędzający koleżance godzinę pracy. Oboje się cieszyliśmy, choć z różnych powodów. Zobaczmy więc, w jaki sposób można przygotować dodatek w Excelu, z którego będzie mógł skorzystać każdy.
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.