Powstanie wskaźnika ROMI (Return On Marketing Investment) wynikało z potrzeby przełożenia efektów działalności marketingowej na wskaźniki typowo ekonomiczne i dokonania ich oceny za pomocą mierników finansowych. Wskaźnik ten, chociaż nieidealny, stanowi złoty środek między orientacją sprzedażową a marketingową, koncentrując się na tym, co najważniejsze z perspektywy działania przedsiębiorstwa.
Czy sprzedaż jest miarą marketingu?
Zarówno teoretycy, jak i praktycy zarządzania marketingowego wyraźnie sprzeciwiali się traktowaniu działalności marketingowej firmy jako podsystemu działań sprzedażowych, chociaż niewątpliwie nie da się ukryć, że między jednym i drugim istnieją wyraźne związki. Pomimo że działalność marketingową traktować należy bardzo szeroko, a zatem również w kontekście działań związanych z wizerunkiem marki czy standardu obsługi klienta, to jednak tradycyjne pojmowanie marketingu, a zatem jako procesu wspierającego sprzedaż, nadal ma duże znaczenie. Często pojawiającym się problemem jest ocena tego, na ile działania marketingowe są skuteczne. Skuteczność marketingu nie jest prosta do zdefiniowania: efektywne działania mogą przecież polegać na tym, że klienci będą rozpoznawali markę na rynku i będą zadowoleni z kupowanych produktów, ale również na tym, że firma odnotuje znaczące wzrosty w obszarze sprzedaży produktów.
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.