Materiał ma na celu przedstawienie istoty relacyjnych baz danych oraz SQL (z ang. Structured Query Language) jako strukturalnego języka zapytań używanego do pracy na tych bazach. Baza danych to zbiór informacji przechowywanych w formie ściśle określonej struktury, który w praktyce jest zbiorem tabel, gdzie przechowywane są dane oraz które posiadają między sobą powiązania (są w relacjach). Jest to pierwszy z artykułów cyklu o SQL stworzonym wspólnie z Działem Doradztwa Biznesowego i IT GRUPY Leader.

Relacyjna baza danych. Zarządzanie bazą z użyciem języka SQL

Przykładem bazy danych, z jaką zetknął się każdy z nas może być... dziennik szkolny. Najwęższa część dziennika (rozkładana po lewej stronie) zawiera numer oraz imię i nazwisko konkretnego ucznia. Można zatem porównać ją do następującej tabeli 1.

Tabela stanowi podstawowy element relacyjnej bazy danych i jest zbudowana z pionowych kolumn oraz poziomych wierszy, na przecięciu których znajdują się komórki uzupełnione danymi o określonym typie. W bazie danych jedna tabela powinna być tworzona w celu przechowywania informacji z konkretnego zakresu. Przykładowa tabela 1. zawiera informacje identyfikujące ucznia, a kolejną tabelą w dzienniku szkolnym jest np. strona, na której zapisywane są oceny z jednego, konkretnego przedmiotu. W obrębie jednej bazy danych każda tabela musi posiadać unikalną nazwę.

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.