W jednym z wcześniejszych wydań omówiłem dokładnie jak skonsolidować dane z pomocą Power Query. Niniejszy artykuł stanowi niejako kontynuację tematu używania PQ w biznesie, tyle że tym razem skupimy się bardziej na prostych transformacjach zestawu danych, które można zrobić szybciej i łatwiej niż w Excelu, oszczędzając tym samym czas.

Power Query na przykładzie, czyli jak przerobić zestaw danych w kilku krokach

Zestaw danych, czyli na czym będziemy pracować

Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Co miesiąc otrzymujemy raport (mający kilka tysięcy wierszy) z działu sprzedaży prezentujący wykaz produktów, ich numer ID oraz planowaną wielkość sprzedaży (szt.) w każdym miesiącu. Dla uproszczenia poniżej zestaw danych dla 3 produktów z planowaną sprzedażą w szt. w 2024 roku. Nasz cel to dokonać kilku transformacji (o których w dalszej części) z pomocą Power Query, tak by w każdym kolejnym miesiącu klikać tylko „odśwież” i po kilku sekundach mieć przerobiony raport na miarę naszych oczekiwań. Transformacje te można by dokonać w Excelu, jednakże chcemy oszczędzić czas. Co więcej, mamy podejrzenie, że z pomocą PQ zestaw danych można o wiele łatwiej przerobić. Sprawdźmy to.

Zestaw danych – planowane transformacje w PQ

Po zapoznaniu się z zestawem danych wypiszmy transformacje, jakich zamierzamy dokonać:

  1. Nazwa produktu ma się znajdować w każdej linii dotyczącej danego produktu.
  2. Z kolumny ID mają być wydzielone w osobnej kolumnie dwie pierwsze cyfry, które odnoszą się do regionu sprzedaży.
  3. Do dwóch pierwszych cyfr ID należy przypisać nazwę regionu, np. 10 = Poznań.
  4. W finalnym raporcie ma się znajdować również kolumna z sumą dla całego 2024 roku.
  5. Cały raport ma zostać załadowany w formie tabeli przestawnej z podsumą po produkcie oraz sumą końcową dla każdego miesiąca i każdej linii produktu.

 

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.