Przygotowanie modelu procesu biznesowego, a następnie jego symulacja, pozwalają na identyfikację ośrodków odpowiedzialności. Dzieje się tak dlatego, iż BPMN jako język współczesnego biznesu porządkuje procesy w przedsiębiorstwie, a symulacja biznesowa procesu pozwala na estymację jego kosztów i czasu trwania (konsumpcji zasobów).
Teoretyczne ujęcie pojęcia „centra” lub „ośrodki” odpowiedzialności związane jest z procesem decentralizacji zarządzania organizacją. Oznacza ono przypisanie odpowiedzialności za proces gospodarowania (od strony zarówno wyników finansowych, jak i kosztów) konkretnemu kierownikowi. Tak zdefiniowane ośrodki odpowiedzialności znacznie ograniczają realną funkcję tego ważnego elementu zarządczego organizacji, zwłaszcza od strony finansowej. Dzieje się tak dlatego, że współodpowiedzialność za procesy zachodzące w organizacji powinni ponosić wszyscy jej członkowie – również ci niesprawujący funkcji kierowniczych. Wbrew pozorom, to od każdego członka personelu zależy racjonalność gospodarowania powierzonymi czynnikami wytwórczymi. Co więcej, tym najistotniejszym, a dość często marginalizowanym zasobem jest czas, którego nie da się odzyskać.
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.