Zdarza się, że nawet doświadczeni menadżerowie i konsultanci nie dostrzegają wielu wskazówek, które mogą służyć przyszłemu wzrostowi przedsiębiorstwa, płynących z wnętrza organizacji i wynikających ze zmieniającego się etapu rozwoju firmy. Taka niezdolność do zrozumienia problemów wzrostu organizacji może prowadzić do „ugrzęźnięcia” firmy w jej aktualnym stadium rozwoju lub nawet spowodować jej porażkę rynkową, niezależnie od szans stwarzanych przez otoczenie zewnętrzne. Jednym z narzędzi wspomagających identyfikację etapu rozwoju firmy oraz związanych z nim trudności jest model Greinera.
Niewielka firma informatyczna wybiera zbyt sformalizowaną strukturę i skomplikowane procedury działania, nieodpowiednie do jej młodego wieku i niewielkich rozmiarów. W rezultacie zatraca entuzjazm, wpada w szpony własnej biurokracji i w końcu upada.
Duża firma produkcyjna, o ustabilizowanej pozycji rynkowej, dyscyplinuje kreatywnego menadżera, którego obarcza winą za bieżące problemy z realizacją zadań operacyjnych. Ścisłe procedury kontroli i realizacji zadań powstrzymują prace nad nowymi produktami i ekspansję firmy. W efekcie wielu młodych menadżerów odchodzi, a zyski firmy zaczynają spadać.
Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu