Bardzo często prowadząc firmę (może to być sklep internetowy oferujący dowolny rodzaj usług czy towarów, ale też każdy inny rodzaj działalności) stajemy przed pytaniem, czy nasza działalność jest opłacalna. Na takie pytanie odpowiadają również analitycy, pracownicy działów finansowych itp. W niniejszym artykule zobaczymy, jak obliczać niektóre wielkości wykorzystując Excela, tak aby nie tylko ocenić opłacalność danego biznesu, ale również zdecydować, ile towarów trzeba sprzedać, aby osiągnąć zakładany zysk (lub też ile towarów trzeba sprzedać, aby „wyjść na zero”).

Marża czy narzut

Wiele osób bardzo często myli te pojęcia, używając tych haseł wymiennie. Tymczasem nie są to wielkości identyczne.

Marża

Marża jest to stosunek zysku ze sprzedaży danego towaru do ceny sprzedaży, wyrażony w procentach. Można to zapisać w następujący sposób:

marża = (cena sprzedaży – koszt zakupu)/cena sprzedaży * 100%

Prowadząc sklep internetowy warto obliczać marżę dla poszczególnych towarów, aby wiedzieć, jak wygląda opłacalność sprzedaży dla każdego z nich. Możemy też dzięki temu łatwiej decydować o zmienianiu wysokości cen poszczególnych towarów.

Trzeba też wspomnieć o tym, że przy obliczaniu marży możemy ją liczyć na dwa sposoby:

  • jako marżę netto,
  • jako marżę brutto.

Marża netto jest związana z zyskiem netto oraz ogólną wartością sprzedaży w konkretnym badanym okresie. Natomiast marża brutto dotyczy tylko i wyłącznie kosztów bezpośrednio związanych ze sprzedażą poszczególnych towarów.

Jak obliczać marżę w praktyce?

Załóżmy, że mamy dane dotyczące kosztu zakupu oraz ceny sprzedaży poszczególnych towarów. Dane takie pokazane są na rysunku 1.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Wykresy przestawne

CiRZ_250_25.jpg

Bardzo często przygotowując jakiś raport w programie Excel przychodzi nam przedstawić pewne dane na wykresie. Kiedy jednak dane te są zgromadzone w tabeli przestawnej, albo stworzenie wykresu wymaga wcześniej pewnego podsumowania tych danych, to z pomocą przyjść nam mogą wykresy przestawne. Częstym przykładem wykorzystania wykresów przestawnych jest analiza danych sprzedażowych i potrzeba ich zwizualizowania na wykresie.

Czytaj więcej

Planowanie produkcji w Excelu

CiRZ_5-6_57.jpg

Czy twoja firma albo branża jest specyficzna? Z pewnością. Twój proces planowania również. Jednak wiele firm wspólnie może powiedzieć „mamy problem z planowaniem”, a może nawet bardziej „nie mamy planowania”. Jak się okazuje znaczna część firm korzysta z systemów klasy ERP, ale wciąż bardzo mała liczba wykorzystuje moduł produkcyjny, a tym bardziej planowanie. Dlaczego tak się dzieje? Właśnie ze względu na specyfikę procesu planowania.

Czytaj więcej

Model analizy efektywność inwestycji w akcje spółki

CiRZ_5-6_37.jpg

W niniejszym artykule prezentujemy kompleksowy model, który w uniwersalny sposób łączy ocenę z perspektywy wejścia, utrzymywania i wyjścia z inwestycji oraz umożliwiający porównywanie danej klasy aktywów pod względem zakładanych parametrów inwestycji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama