Bardzo często prowadząc firmę (może to być sklep internetowy oferujący dowolny rodzaj usług czy towarów, ale też każdy inny rodzaj działalności) stajemy przed pytaniem, czy nasza działalność jest opłacalna. Na takie pytanie odpowiadają również analitycy, pracownicy działów finansowych itp. W niniejszym artykule zobaczymy, jak obliczać niektóre wielkości wykorzystując Excela, tak aby nie tylko ocenić opłacalność danego biznesu, ale również zdecydować, ile towarów trzeba sprzedać, aby osiągnąć zakładany zysk (lub też ile towarów trzeba sprzedać, aby „wyjść na zero”).

Marża czy narzut

Wiele osób bardzo często myli te pojęcia, używając tych haseł wymiennie. Tymczasem nie są to wielkości identyczne.

Marża

Marża jest to stosunek zysku ze sprzedaży danego towaru do ceny sprzedaży, wyrażony w procentach. Można to zapisać w następujący sposób:

marża = (cena sprzedaży – koszt zakupu)/cena sprzedaży * 100%

Prowadząc sklep internetowy warto obliczać marżę dla poszczególnych towarów, aby wiedzieć, jak wygląda opłacalność sprzedaży dla każdego z nich. Możemy też dzięki temu łatwiej decydować o zmienianiu wysokości cen poszczególnych towarów.

Trzeba też wspomnieć o tym, że przy obliczaniu marży możemy ją liczyć na dwa sposoby:

  • jako marżę netto,
  • jako marżę brutto.

Marża netto jest związana z zyskiem netto oraz ogólną wartością sprzedaży w konkretnym badanym okresie. Natomiast marża brutto dotyczy tylko i wyłącznie kosztów bezpośrednio związanych ze sprzedażą poszczególnych towarów.

Jak obliczać marżę w praktyce?

Załóżmy, że mamy dane dotyczące kosztu zakupu oraz ceny sprzedaży poszczególnych towarów. Dane takie pokazane są na rysunku 1.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Planowanie produkcji w Excelu

CiRZ_5-6_57.jpg

Czy twoja firma albo branża jest specyficzna? Z pewnością. Twój proces planowania również. Jednak wiele firm wspólnie może powiedzieć „mamy problem z planowaniem”, a może nawet bardziej „nie mamy planowania”. Jak się okazuje znaczna część firm korzysta z systemów klasy ERP, ale wciąż bardzo mała liczba wykorzystuje moduł produkcyjny, a tym bardziej planowanie. Dlaczego tak się dzieje? Właśnie ze względu na specyfikę procesu planowania.

Czytaj więcej

Model analizy efektywność inwestycji w akcje spółki

CiRZ_5-6_37.jpg

W niniejszym artykule prezentujemy kompleksowy model, który w uniwersalny sposób łączy ocenę z perspektywy wejścia, utrzymywania i wyjścia z inwestycji oraz umożliwiający porównywanie danej klasy aktywów pod względem zakładanych parametrów inwestycji.

Czytaj więcej

Weryfikacja statusu płatności w Power Query

CiRZ_5-6_28.jpg

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Odpowiadamy za sprawy księgowe w firmie i potrzebujemy trzymać rękę na pulsie jeśli chodzi o kontrolę spływających płatności od klientów. Wystawiamy setki dokumentów sprzedażowych w programie transakcyjnym, a informacje o płatnościach otrzymujemy w postaci wyciągów z banków. Potrzebujemy „zderzyć” ze sobą te dane, aby wiedzieć który klient zalega z płatnością, a który jest przykładem do naśladowania. Niestety używany system nie pozwala nam na prostą weryfikację. Co robimy? Sięgamy po Excela i Power Query.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama