Lista rozwijana to jedno z tych narzędzi w MS Excel, które jest proste w użyciu i bardzo powszechne. Jak się jednak okazuje, nie zawsze zwykła lista rozwijana jest narzędziem optymalnym dla użytkownika. Przykładowo: czy lista zawierająca 200 opcji do wyboru jest wygodna do pracy z punktu widzenia użytkownika? Najprawdopodobniej nie. Są sytuacje, gdy trzeba na takiej liście pracować, ale są też opcje pozwalające ułatwić sobie życie i stworzyć tzw. listę rozwijaną zależną i właśnie niej jest poświęcony niniejszy artykuł.

Lista rozwijana zależna

Lista rozwijana zależna – przykład z życia

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Pracujemy na pliku z danymi osobowymi. Zaczyna się budżet. Musimy dla każdego z 1000 pracowników wybrać stanowisko, jakie zajmuje w naszej firmie. Mamy gotową listę stanowisk i by uniknąć literówek, chcemy stworzyć listę rozwijaną, z której użytkownik wybiera nazwę dla danego pracownika. Brzmi dobrze do tego momentu. Problem w tym, że nasza lista ma ponad 200 rekordów. To znaczy, że chcąc wybrać nazwę stanowiska dla każdego z 1000 pracowników, będziemy musieli przewijać listę rozwijaną zawierającą ponad 200 opcji w poszukiwaniu tej właściwej. To z pewnością nie jest optymalne ani oczekiwane rozwiązanie. A gdyby dało się taką listę zawęzić do maks. kilkunastu pozycji? Można to zrobić, choć wymaga to trochę pracy i znajomości kilku formuł.

Lista rozwijana zależna – zestaw danych

Zerknijmy na wycinek z zestawu danych, na którym będziemy pracować. Na Rysunku 1 widzimy tabelę zawierającą listę działów głównych oraz stanowisk, jakie podlegają pod każdy dział. W pierwszym kroku stworzymy listę zawierającą unikalne wartości z kolumny „dział główny”. Następnie w pierwszym żółtym polu stworzymy listę rozwijaną z nazwami działów. W ostatnim i najważniejszym kroku stworzymy zależną listę rozwijaną pod polem „Stanowisko”, dzięki czemu, wybierając np. dział „Growth”, ujrzymy tylko nazwy stanowisk przypisanego do tego działu. Zaczynamy!

Lista rozwijana zależna – pierwsze kroki

Zanim przejdziemy do sedna zadania, wykorzystamy funkcję usuwania duplikatów do stworzenia listy unikalnych wartości z kolumny „Dział główny”. W tym celu kopiujemy wartości z kolumny „Dział główny”, wklejamy w dowolnym miejscu po prawej stronie arkusza, a następnie przechodzimy do zakładki „Data” oraz „Data Tools” i wybieramy opcję „Remove duplicates” (Rysunek 2).

Osiągnęliśmy pierwszy cel, a mianowicie listę z zaledwie trzema rekordami. Mamy do wyboru dział Finance&Strategy, Growth oraz People&Culture. Następnie przechodzimy do pola E3 i tworzymy pierwszą listę rozwijaną. Wykonujemy następujące kroki:

  1. Klikamy w komórkę E3.
  2. Przechodzimy do zakładki „Data”.
  3. Sekcja „Data tools” -> Data validation.
  4. Wybieramy opcję „List”, a następnie zakres.

Pozostałe 53% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pracując w finansach (choć nie tylko), często napotykamy na konieczność przeliczania kwot na różne waluty. Jest to standard zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach raportujących w różnych walutach. Sposobów na sprawdzenie aktualnego bądź historycznego kursu jest min. kilka, lecz każdy jest manualny i wymaga poświęcenia czasu. W dłuższym okresie jest to po prostu działanie bardzo nieefektywne. W tym miejscu z pomocą przychodzi proste do stworzenia Power Query, które można odświeżyć jednym kliknięciem i uzyskać potrzebne do pracy kursy wybranych walut. W niniejszym artykule prezentuję, jak takie zapytanie zbudować krok po kroku.

Czytaj więcej

Rankingi sprzedawców w Excelu

Rankingi sprzedawców w Excelu

Dość często spotykanym problemem, który może się również pojawić przy pracy w Excelu, jest sytuacja, gdy potrzebujemy stworzyć ranking np. sprzedawców. W sytuacji, gdy mamy zatrudnionych trzech lub czterech sprzedawców, to sprawa jest stosunkowo prosta i taki ranking można zrobić nawet ręcznie. Jednak gdy sprzedawców jest o wiele więcej, warto wiedzieć i wykorzystywać do tego odpowiednie narzędzia Excela.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.