W biznesie nie tylko ważne jest, aby zdobyć nowego klienta. Czasami utrzymanie go okazuje się zdecydowanie większym wyzwaniem. Na przykładzie firmy sprzedażowo-szkoleniowej pokażemy, jak istotne jest posiadanie dobrej bazy CRM. Przy użyciu Excela można przeanalizować strukturę klientów, korzystając z dostępnych funkcji. A jak wiadomo, dobra analiza potrafi odpowiedzieć na szereg pytań i rozwiązać wiele problemów w firmie.

Zagadnienie zostanie przedstawione na przykładzie firmy z branży IT, która ma w swoim zakresie działalności sprzedaż sprzętu komputerowego dla firm, serwis oraz prowadzenie szkoleń dla pracowników. W pierwszej kolejności wyciągamy z systemu bazę klientów z danymi, które pozwolą dokonać analizy pod różnym kątem (rysunek 1).

Potrzebne będą informacje na temat lokalizacji firmy (województwa), branży, w jakiej działa, jej wielkości (liczby pracowników), wielkości dotychczasowych obrotów oraz daty ostatnio złożonego zamówienia.

Dodatkowo z systemu możemy wyciągnąć trzy kryteria, które przyporządkowują klienta do odpowiednich grup (rysunek 2).

Przypisywanie grup odbywa się automatycznie w systemie, bazując na wprowadzonych przedziałach. Pierwsze kryterium określa potencjał klienta na podstawie liczby zatrudnionych pracowników. Im większa liczba pracowników, tym więcej sprzętu do serwisowania oraz liczba potencjalnych szkoleń (rysunek 3).

Przychód firmy to kolejne kryterium, które może pomóc w analizie klientów. Informacja o łącznym obrocie klienta obrazuje nam, jakich ewentualnych zamówień możemy się spodziewać w przyszłości (rysunek 4).

Ostatnim kryterium jest aktywność klienta, czyli to, kiedy ostatnio złożył zamówienie na sprzęt lub szkolenie dla swoich pracowników. Wyciągając takie dane, może okazać się, że mieliśmy duże zamówienie od klienta, ale kilka lat temu. Wtedy możemy takiego klienta próbować reaktywować (rysunek 5).

Analiza danych

Mając tak przygotowaną tabelę z danymi, przygotujemy klasyfikację klientów według poniższych wskaźników:

  • województwa oraz kryterium przychodowego;
  • województwa oraz kryterium potencjału;
  • branży oraz kryterium aktywności.

Takie podziały pozwolą na lepsze zrozumienie mechanizmu sprzedażowego firmy IT. Dzięki wyodrębnieniu konkretnej grupy klientów można przygotować bardziej atrakcyjną i ukierunkowaną ofertę.

Analiza wyrywkowa

W celu wyliczenia liczby klientów dla wybranej pary wskaźników musimy przygotować gotową formatkę. Najważniejsze, by była ona czytelna i prosta w obsłudze.

Potrzebujemy nagłówek, miejsce na wpisanie wskaźników oraz pole, w którym wpiszemy formułę liczącą (rysunek 6).

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.