Rok 2023 obfituje w zmiany w najważniejszych ustawach, w tym w szczególności w Kodeksie postępowania cywilnego czy w Kodeksie pracy. Na mocy ostatniej nowelizacji Kodeksu pracy zmieni się wiele m.in. w urlopach, zatrudnianiu pracowników na czas określony czy w uprawnieniach związanych z rodzicielstwem. Zmiany prawa pracy mogą wymagać zmian w działach kadr i dokumentach obowiązujących wewnątrz firmy. Jakie konkretnie zmiany wchodzą w życie w 2023 roku i jak się na nie przygotować?
Dlaczego wprowadzane są zmiany w Kodeksie pracy?
Jak większość zmian w przepisach w ostatnim czasie, również najnowsze zmiany w Kodeksie pracy wynikają z przepisów unijnych. Omawiane regulacje są ściśle związane z tzw. dyrektywą work-life balance oraz tzw. dyrektywą rodzicielską.
Warto w tym miejscu wyjaśnić, że dyrektywy unijne nie mają mocy bezpośrednio obowiązującej w krajowym porządku prawnym. W praktyce oznacza to, że aby unijna dyrektywa obowiązywała w danym kraju członkowskim, musi zostać zaimplementowana do krajowego porządku prawnego. Implementacja dyrektywy to nic innego, jak wdrożenie jej postanowień w ustawach, np. w nowelizacji Kodeksu pracy.
Co zmieni się w 2023 roku?
W 2023 roku ma miejsce jedna z największych nowelizacji Kodeksu pracy. Przepisy wprowadzają nie tylko zmiany tzw. redakcyjne, które mają niewielki wpływ na praktyczne stosowanie prawa, ale zmiany w fundamentalnych kwestiach przewidzianych w Kodeksie pracy. Zmiany, które wejdą w życie w 2023 roku dotyczą bowiem m.in. zatrudniania w oparciu o umowy na czas określony, urlopów, pracy zdalnej czy uprawnień związanych z rodzicielstwem. Szerzej najważniejsze zmiany opisujemy poniżej.
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.