Osoby zarządzające firmami szukają odpowiedzi na podstawowe pytania o to, jak osiągnąć zysk, działając na obecnym rynku, oraz co można zrobić, aby zwiększyć efektywność prowadzonego biznesu. Prowadzenie rentownego przedsiębiorstwa nie jest możliwe bez właściwego obiegu informacji. Większość świadomych przedsiębiorców na rynku rozumie istotę informacji zarządczej. Ten nieodłączny element prowadzenia firmy jest obecnie coraz bardziej popularny.

System informacji zarządczej

Często słyszymy powiedzenie: „światem rządzi pieniądz”. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że każdy pracownik zatrudniony w przedsiębiorstwie ma swojego przełożonego i to właśnie od niego otrzymuje polecenia służbowe. Ostateczne polecenia przekazywane są od osób bezpośrednio zarządzających spółką: zarządu, wspólników, właścicieli. Warto zastanowić się nad tym, co oznacza słowo „zarządzanie”, bo literatura podaje wiele definicji tego słowa. Najbardziej popularna z nich wskazuje zestaw działań (obejmujący planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, czyli kierowanie ludźmi, wyznaczanie celów, kontrolowanie), skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe oraz informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób efektywny i szybki1.

Podejmowane przez zarządzających decyzje mają ukierunkować firmę na osiąganie jak największych zysków. Właściwe kierowanie przedsiębiorstwem wymaga wiedzy, doświadczenia, ale przede wszystkim uzyskanej w odpowiednim momencie informacji zarządczej. W związku z tym wiele firm decyduje się na utworzenie systemu zarządzania informacją. System informacji zarządczej to zintegrowany system ludzi i aplikacji dostarczających informacji wspierających zarządzanie oraz decyzje. Różni się on od tradycyjnych systemów i stanowi wsparcie przy prowadzeniu kontroli wewnętrznej organizacji.

System informacji zarządczej jest tworzony przede wszystkim w oparciu o:

  • potrzeby informacyjne odbiorców,
  • specyfikę organizacji oraz rodzaj branży (usługowa, handlowa, produkcyjna),
  • rodzaj systemów informatycznych wykorzystywanych przez firmę.

Coraz częściej na rynku pojawiają się gotowe modele do zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, oparte na różnorakich systemach. Najczęściej takie rozwiązania są kosztowne i wymagają wsparcia podmiotów zewnętrznych w przypadku modyfikacji czy rozszerzenia potrzeb raportowych. Firmy rozpoczynające działalność zazwyczaj nie mogą sobie pozwolić na takie rozwiązania. Bardzo dobrym pomysłem staje się wówczas stworzenie własnego systemu, natomiast konieczne jest przeprowadzenie oceny możliwości jego wdrożenia. Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu systemu informacji zarządczej powinniśmy zwrócić uwagę na koszty, jakie będziemy musieli z tego tytułu ponieść, na założony zwrot z zainwestowanego kapitału oraz na potrzeby informacyjne naszego biznesu.

Dotychczas jednym z najlepszych rozwiązań było uruchomienie hurtowni danych. W tym przypadku jednak największą barierą są zazwyczaj zasoby technologiczne firmy oraz brak odpowiednio wykwalifikowanego personelu, przez co to działanie również staje się kosztowne. Pierwsze etapy prac przy wprowadzeniu hurtowni są zazwyczaj bardzo czasochłonne, ale w zamian otrzymujemy znacznie więcej możliwości analitycznych. Odświeżanie stworzonych przy pomocy tego rozwiązania raportów będzie znacznie prostsze oraz szybsze.

Nasz system raportowania zarządczego możemy stworzyć też przy pomocy łatwiejszych w obsłudze programów (m.in. Excel). W tym rozwiązaniu także spotykamy bariery. Dane przychodowe zawierają na ogół dużą liczbę rekordów, co stanowi zdecydowane utrudnienie w sporządzaniu raportu za pomocą arkusza kalkulacyjnego.

Przy jego tworzeniu pojawia się podstawowe pytanie: kiedy będziemy mogli uznać, że nasz system informacji zarządczej spełnia swoje zadanie?

Dobrze opracowany system informacji zarządczej powinien:

  • dostarczać informacji o sytuacji wewnątrz przedsiębiorstwa,
  • zawierać raporty sporządzane cyklicznie w odpowiednich przedziałach czasowych (w zależności od rodzaju raportu),
  • zawierać raporty umożliwiające porównywanie danych w czasie,
  • prezentować informacje w sposób zwięzły (zawierać najważniejsze fakty z wybranego przedziału czasowego),
  • zawierać odpowiednio dobrane oraz opracowane wskaźniki zarządcze do danego zagadnienia,
  • zapewniać maksymalną użyteczność oraz funkcjonalność dla użytkowników,
  • umożliwiać efektywną kontrolę zasobów jednostki,
  • umożliwiać pracę wielu użytkowników jednocześnie,
  • zapewniać łatwość w przystosowaniu się do zmian w organizacji,
  • zapewniać przewagę korzyści nad kosztami utrzymania systemu.

Pozostałe 54% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.