Controlling to coś więcej niż kontrola, to cały system zarządzania przedsiębiorstwem. Pierwszoplanową rolą controllingu w firmie jest wspieranie kierownictwa przy podejmowaniu decyzji. W obliczu rosnącej konkurencji, dla sprawnego kierowania przedsiębiorstwem, kadrze menedżerskiej potrzebne są narzędzia dostarczające informacji, które mają znaczenie dla przyszłego rozwoju przedsiębiorstwa. Myślenie w kategoriach przeszłości musi być coraz bardziej zastępowane myśleniem zorientowanym na przyszłość. Controlling jest właśnie systemem nastawionym na bliższą (controlling operacyjny) i dalszą (controlling strategiczny) perspektywę. Celem tego artykułu jest przedstawienie roli controllera w firmie.
W dużych firmach funkcjonują odrębne działy controllingowe, w mniejszych spółkach za controlling jest odpowiedzialna wyznaczona osoba na odrębnym stanowisku. W małych firmach często wprowadzenie samodzielnego stanowiska controllera z ekonomicznego punktu widzenia jest nieuzasadnione, dlatego obowiązki controllera przejmuje księgowa. W takim przypadku przedsiębiorca zleca opracowanie koniecznych informacji księgowej, zaś czynności controllera wykonuje osobiście. W średnich i dużych firmach często zatrudniani są specjaliści spoza przedsiębiorstwa, którzy zajmują się implementacją systemu controllingowego oraz szkoleniem kadry kierowniczej i pracowników, aż do momentu, kiedy pracownicy sami będą mogli przejąć zadania controllingowe.
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.