Zarządzanie to ciągły proces decyzyjny oparty o przetwarzanie informacji, które pozwalają wybrać działania zmierzające do realizacji wyznaczonych celów. Ciąg podejmowanych decyzji polega na dokonywaniu wyboru spośród możliwych wariantów zadań i sposobów ich realizacji, a wybór ten jest determinowany przez dostępny zakres informacji. Sama informacja, odpowiednio dobrana i zinterpretowana, generalnie pochodzi z dwóch źródeł: wewnętrznych (tworzona w przedsiębiorstwie) i zewnętrznych (generowana na podstawie zjawisk zachodzących w otoczeniu firmy).
Analogicznie, komplet informacji przetworzonych przez przedsiębiorstwo w postaci raportów jest dzielony ze względu na odbiorców zewnętrznych oraz wewnętrznych, a niedoskonałość w zakresie dostarczania informacji w formie standaryzowanych raportów wymaga ciągłego rozwijania raportowania menedżerskiego. Tym samym w każdym przedsiębiorstwie powinny funkcjonować dwa równolegle prowadzone systemy informacyjne i raportowe. Jeden z nich to system odzwierciedlający rachunkowość finansową, nastawiony mniej na odbiorców wewnętrznych, bardziej na zewnętrznych. Drugi to system zabezpieczający informację zarządczą, konieczną do podejmowania racjonalnych decyzji, odzwierciedlający wykorzystywany zakres narzędzi controllingu i rachunkowości zarządczej, nastawiony na odbiorców wewnętrznych oraz dostosowany do potrzeb informacyjnych konkretnej organizacji.
Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.